„Топли дол“ и „Правешки ханове“ в посока Варна ще бъдат отворени за лятото
Двата тунела от магистрала „Хемус“ се ремонтират от ноември миналата година и ще продължат от есента
През юли се очаква да бъде пуснато движението в посока Варна през тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“ на магистралата „Хемус“. В момента съоръженията се ремонтират, а Агенция „Пътна инфраструктура“ е изискала от строителите да работят с пълен капаците, за да може през следващия месец движението и през двата тунела да се осъществява без ограничения, съобщават от пресцентъра на АПИ.
През есента ремонтът на двата тунела ще продължи в тръбите за София. Прогнозният срок за окончателното завършване на дейностите е лятото на 2025 г. Двете съоръжения до момента не са основно ремонтирани от построяването им преди около 40 години.
Какво се извършва сега в тръбите в посока Варна?
В момента в тунел „Топли дол" се работи по укрепване на евакуационните галерии. Дейности се извършват и по електрическите инсталации и системите за сигурност, като в съоръжението ще бъдат поставени близо 20 км кабели. Предстои да бъдат изпълнени асфалтови работи, а след това да се положи и пътната маркировка, посочват от АПИ.
В „Правешки ханове" се изграждат тротоарите, както и осветлението, заедно със захранващата с електричество прилежаща инфраструктура. Предстои полагане на последния асфалтов пласт и на пътната маркировка.
Какво още остава?
Тунел „Топли дол" е при 39-ти км на автомагистралата. Дължината на тръбата за Варна е 883 м, а в посока София е 878 м. Рехабилитацията на съоръжението предвижда изграждане на нова хидроизолационна и отводнителна система, нова облицовка и тротоарни блокове. Ще се извърши реконструкция на пътното платно и на порталните участъци на тунела, както и разширение на тротоарите в тръбата за Варна.
За повишаване на безопасността на съоръжението се изграждат две пешеходни евакуационни напречни връзки между тръбите на съоръжението. Ще се обновят асфалтобетоновата настилка, хоризонталната маркировка и вертикалната сигнализация.
Тунел „Правешки ханове" е при 54-ти км на АМ „Хемус" и е на около 1,8 км от пътния възел за Правец. Дължината на тръбата за Варна е 834 м, а на тръбата за София е 830 м. Двете тунелни тръби ще са с нова облицовка, съвременна дренажна и хидроизолационна система и тротоарни блокове.
Предвидено е подобряване на отводняването. Ще бъдат основно ремонтирани вече изградените 7 напречни връзки, свързващи двете тръби на тунела, което ще позволи те да бъдат използвани за аварийни изходи. Тунелът ще разполага с комбинирани аварийни ниши с хидранти, SOS телефони, пожарогасители и др.
Припомняме, че основните ремонти започнаха през ноември миналата година. От стартирането на ремонта до момента през тръбите за София преминава двупосочно целият трафик. За осигуряване на проходимост, ограничаване на предпоставките за затруднения в пътуването и задръствания в пиковите часове, когато много хора тръгват на път, движението на МПС над 12 т се отбива по път I-1 София – Ботевград.
Ремонтните дейности надхвърлят 75.4 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е 18 месеца. Изпълнител на основния ремонт на тунел „Топли дол“ е „ОРС-Инфраструктура“ ООД. Договорът е на стойност над 42.6 млн. лв. с ДДС. Основният ремонт на „Правешки ханове“ се изпълнява от „ГБС-Инфраструктурно строителство“ Договорът е на стойност над 47.7 млн. лв. с ДДС. Компаниите бяха избрани след проведена обществена поръчка в края на 2022 г.