Трети сме в света по условия за производство
Най-добрата държава за установявяне на производствена дейност отново е Малайзия
България е третата най-перспективна глобална дестинация за започване на производство. Това сочи годишното проучване на консултантската компания Cushman & Wakefield.
Спрямо подреждането за 2014 г., държавата ни се изкачва с 4 места, а пред нея са само Виетнам и Тунис.
Три са основните критерии, по които се осъществява класирането – условия, разходи (по 40% от общата оценка) и риск (20% от нея). Има и още 2 варианта на оценяване, където разходите и условията имат по-голяма тежест.
Условията включват компоненти като бизнес среда, достъп до пазарите, работна сила, логистика, времето, необходимо за първа доставка и др. Рискът се състои от заплахите от природни бедствия, икономически, енергийни и корпоративни рискове. Разходите биват такива за труд, ел. енергия, строителство и регистриране на собственост.
България получава най-висока оценка по критерий разходи, а най-ниска – по рискове. Във варианта, където разходите са най-важният критерий, заемаме трета позиция по условия за производство. Когато водещи са условията, отстъпваме с 2 места назад.
Сред петте най-перспективни дестинации за производство са също Обединените арабски емирства и Литва. В първите 15 са още Естония, Коста Рика, Перу, Шри Ланка, Украйна, Унгария, Колумбия, Мароко, Словакия и Хондурас.
За поредна година Малайзия се окичва с приза за най-добра дестинация за установяване на производство. След нея се нареждат Тайван и Китай. САЩ заемат четвъртото място, а в челната десетка са още Южна Корея, Канада, Сингапур, Турция, Тайланд и Индонезия.
Сред 30-те водещи производствени дестинации се нареждат и Япония, Полша, Филипините, Мексико, Холандия, Швейцария, Франция, Германия и т.н. Русия също присъства там, но отстъпва с цели 9 позиции в подреждането.
Азиатските страни остават най-предпочитани за производство, като те заемат 7 от първите 10 места в класирането. Оперативните разходи в глобален план растат и това често връща компаниите в родните им държави (най-вече в Европа и САЩ), информират от Cushman & Wakefield.