Туризмът убива магията и колорита на градовете
Туристите са завоеватели, маскирани като приятели, независимо колко пари ще похарчат, смятат журналистите от Spiegel
Туристите
са завоеватели, маскирани като приятели, което ги прави много трудни за
овладяване, независимо колко пари ще похарчат. Откакто кратките пътувания до
близки и далечни градове станаха популярни като основен начин за прекарване на
свободното време, градските жители по цял свят започнаха да се оплакват от
растяща негостоприемност около себе си. Те се чувстват се претоварени
и на ръба на нервите си.
Уикенд туризмът процъфтява от Азия до Южна Америка. Само в Европа резервациите за организирани пътувания и обиколки на различни градове са нараснали с 40% между 2005 и 2014 г. В Германия в Мюнхен се отчита най-голямо увеличение на посетителите. Дори компании като производителя на кафе Chibo и веригата супермаркети Aldi се занимават с туризъм.
Масовата мода се подхранва от компании като Airbnb, която осигурява допълнителни места за настаняване на един доста претоварен вече пазар. Броят на достъпните частни квартири е особено висок в Париж, където се равнява на половината хотелски стаи в града.
Ситуацията се развива непрекъснато – за пътешествениците, за туристическата индустрия и за хотелиерите и хазяите. Но местните жители роптаят. Особено в гъсто заселените градове на Европа, където развлеченията са често пъти концентрирани върху район от няколко кв. км, какъвто е случаят с Барселона, Прага или Залцбург. Туристическите дестинации посрещат тълпите с покруса. Местни жители масово напускат домовете си, а малки бизнеси като пекарни и бакалски магазини изчезват с тях, заменени от сергии за сувенири и бюра за обмен на валута.
За това положение преди 60 години предупреди германският писател Ханс Магнус Енценсбергер в своята „Теория на туризма“. Според него пътешествениците посредством самото си присъствие са заплаха за това което търсят – оригиналност и местен колорит. Посетителят тръгва в търсене на нови емоции и забавления и в момента, в който достигне дестинацията си, той автоматично я лишава от нейния мистицизъм. Затова и продължава непрекъснато да търси нови непознати локации и емоции.
Венеция е пример за град, който напълно е изгубил магията си. От 1980 г. насам местното население се е свило двойно – от 120 хил. на 60 хил. души. За сметка на това 80 хил. индивидуални и организирани туристи посещават града всеки ден. Преди време авторитетният Frankfurter Allgemeine Zeitung описа Венеция като „мумифициран град“, който е мутирал в „самоходна пощенска картичка“.
За да предпазят градовете си от подобна съдба, европейците започват да се бунтуват. На фронтовата линия е Барселона, чийто туристически бум започна през 1992 г. с Олимпийските игри. Столицата на Каталуния беше построена наново заради събитието – футуристични сгради, дълга пясъчна плажна ивица, която превърна местната риболовна индустрия в детска площадка.
Ресторантите на крайбрежната алея рекламират с неонови надписи миди и пилешка паеля. Но по тесните улици на града жителите на Барселона протестират срещу тълпите туристи, като провесват знамето на Каталуния от прозорците, заедно с надписи „Не даваме квартири на туристи“. Редовни демонстрации се провеждат от 2014 г. насам, когато трима чисто голи италианци влезли в квартален супермаркет. Туристите били отседнали в частна квартира.
***
През 50-те години, когато Енценсбергер пише есето си за същината на туризма, многодневните екскурзии до европейските градове все още са привилегия на по-заможните. Посетителите пристигат с автомобил или влак, като само малцина сред тях могат си позволят да летят със самолет. Туристите се интересуват предимно от значими културни и архитектурни забележителности. Пазаруването и пиянството идват на второ място.
Градският туризъм се превърна в масов феномен през 80-те години. Растящите доходи създадоха нова тенденция, на „другото пътуване“, което напълно се различава от годишната ваканция на плажа или в планината. Нови авиолинии като Ryaniar и EasyJet започнаха да революционализират авиационния сектор, което доведе до свиване на традиционните компании като Lufthansa и Air France. Самолетните билети са на цената на едно пътуване с такси. Нискобюджетните авиокомпании докараха нови групи клиенти в хотелите и общежитията, предимно млади хора. Изведнъж се оказа, че джобните им пари могат да ги отведат много по-далече от дома, отколкото когато и да било преди.
В наши дни евтините самолетни билети покриват близо 40% от авиационния пазар в Европа, като се очаква това число да се увеличи значително в бъдеще. Lufthansa спря да се подиграва на нискобюджетните компании много отдавна и влезе в бизнеса със собствена нова марка Eurowings, защото не може си позволи да загуби този пазарен дял. Нискобюджетните превозвачи играят решаваща роля и в проследяването в каква посока се преориентират туристическите потоци, като добавят нови, досега по-скъпи дестинации в разписанията си.
Компаниите за пътувания също признават, че градският туризъм трябва да се контролира по-ефективно. Лидерът на пазара в Европа – Tui, е в процес на рекламиране на нови дестинации, за да избегне претоварването на популярните. Като алтернатива на Дубровник в Хърватия компанията предлага пътуване до Котор, в съседна Черна гора. Вместо пътешествие до Амстердам все повече се рекламира Ротердам. А откакто Юрген Клоп стана треньор на „Ливърпул“, Tui измести фокуса си от Лондон към града на Бийтълс.
В крайна сметка градовете са като хората. Някои са просто по-популярни от други. Но когато любовта стане прекалено потискаща, идва време за радикални промени. Тогава някои градове се обръщат към Владимир Преведен, експерт по туризма към консултантската компания „Роланд Бергер“. Той разработва предложения за градове и региони за контролиране на туристическите потоци. Наскоро е развил подобна концепция за Куала Лумпур и вече работи върху Прага. Според него чешката столица трябва да загърби нискобюджетния имидж, да вдигне цените и да привлече нови групи посетители подобно на Лондон и Париж преди години. Приходите остават същите, но местните жители не са изложени на твърде голям стрес.
В Прага вече са предприети първите постъпки – от септември моторизирани превозни средства от всякакъв вид ще бъдат допускани в историческата част на града само по изключителни поводи. Градската управа очаква да привлече и други групи туристи с годишния си маратон, лазерно шоу над река Валтава и няколко културни фестивала.
Други градове също проявяват находчивост. Берлин наскоро забрани апартаменти да се отдават под наем за туристически нужди без съгласието на властите. Барселона въведе такса за еднодневни посещения. Който иска да посети крепостта Алхамбра в Гранада, има интерес да се запише онлайн месеци предварително.