Туроператори искат ЕК да защити пътниците при фалит на авиокомпании
Компаниите в сектора изпадат във все по-големи затруднения при изплащането на компенсации
Решението на Air Belgium да прекрати всички полети предизвика притеснения в сектора и напомни, че се налага предприемане на спешни действия за защита на пътниците и компаниите при фалит и анулиране на полети. Затова алармират от Европейската асоциация на туроператорите и туристическите агенти (ЕСТАА) пред Европейската комисия и Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).
Искането е подкрепено и от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) като единствен представител на българските туроператори в най-голямата европейска браншова организация.
Всъщност, искането за защита на туроператорите при фалит на авиокомпания е от години, но масовите фалити на превозвачи в последните месеци отново извадиха темата на дневен ред.
Последният случай е от преди седмица, когато белгийската авиокомпания Air Belgium обяви решението си да прекрати всички пътнически полети от 3 октомври 2023 г. Докато се опитват да преодолеят последиците от това внезапно решение, пътниците и туристическите компании са в шок, тъй като Air Belgium не успява да възстанови предплатените суми на никой засегнат от решението.
За пореден път авиокомпания спира процеса на възстановяване на суми, като в същото време от туристическите агенции се изисква да преведат допълнителни суми за бъдещи полети, които вече са отменени, се посочва в становището на ЕСТАА.
Air Belgium е започнала процедура за съдебна реорганизация – правен механизъм, предназначен за замразяване на дълга и договаряне на условията за погасяване в рамките на пет години. Белгийски медийни източници предполагат, че ако този план получи одобрение от съдебните органи, пътниците ще трябва да чакат до една година за възстановяване на средствата. Това явно незачитане на правата на пътниците е в противоречие с Конвенцията на ЕС за правата на авиопътниците (EU Air Passenger Rights Regulation Reg. 261/2004), която постановява, че пътуващите имат право на възстановяване на разходите в рамките на седем дни след отмяната на полета.
Неуспехите и последващото прекратяване на дейността на авиокомпаниите представляват сериозен проблем, който оставя потребителите си уязвими и финансово затруднени. От 2017 г. насам са регистрирани повече от 140 подобни случая“, коментира президентът на ECTAA Франк Оостдам.
Затруднения
По думите му пътниците, които са закупили туристически пакети, са значително по-добре защитени, но това създава допълнителна тежест за туроператорите, които обикновено са малки и средни предприятия. Туроператорите са задължени да осигурят алтернативни билети за своите клиенти, които винаги струват толкова по-скъпо, колкото по-близка е датата на пътуването. В същото време авиокомпаниите не им връщат сумите, заплатени за първоначално отменените полети.
Това нарушаване на конкуренцията в туристическата индустрия има далечни последици и е в ущърб на потребителите. Наложително е тези въпроси да бъдат разгледани спешно по време на предстоящото преразглеждане на Директивата за пакетните туристически пътувания и в рамките на законодателството за правата на пътниците. Европейската комисия трябва да предприеме бързи и решителни действия за защита на правата и интересите на пътниците и туристическите компании, обслужващи своите клиенти“, посочва президентът на ЕСТАА.
До момента независимо, че дадена авиокомпания обявява финансови затруднения и анулира полетите си, IATA задължава агенциите да платят всички билети, които са били издадени междувременно.
Председателят на АБТТА Димитрина Горанова припомня, че агенциите плащат обща сума към IATA за всички издадени билети, независимо от авиокомпанията. Ако агенцията не изплати пълния размер на тази сума в определен срок, IATA спира правата ѝ да издава нови билети.
Нещо повече, според правилата на работата на IATA, дори при анулирани полети на авиокомпанията и при спрени функционалности на системите агенциите да заявят "рефънд" (връщане на пари) по тези полети, те са длъжни да заплатят сумите по анулираните билети.
Подобна бе ситуацията в началото на пандемията, когато всички авиокомпании спряха функционалностите на системите за заявяване на "рефънд" и в продължение на няколко месеца не възстановяваха никакви пари, а агенциите трябваше да се справят кой както може с потърпевшите клиенти. Но тогава поне имаше форсмажорни обстоятелства.
Крайно време е това да се промени и АБТТА напълно подкрепя позицията на ЕСТАА“, посочва Димитрина Горанова.