Търговете за новите влакове и локомотиви стартират през декември
Има реален риск до две години БДЖ да се превърне във второстепенен играч в жп транспорта
Обществените поръчки за закупуване на нови влакове и локомотиви, които се финансират по Плана за възстановяване и устойчивост, ще бъдат стартирани през декември. До края на ноември документацията ще бъде изцяло подготвена, а около 15 декември ще бъдат обявени и процедурите. Това съобщи зам.-транспортният министър Красимир Папукчийски пред ресорната комисия в парламента.
Това е най-скъпият единичен проект по Плана, като предстои да бъдат закупени 42 електрически влака, 20 пуш-пул (push-pull) влакови състава, 18 маневрени локомотивa и 108 комплекта ETCS бордово оборудване. Финансирането е над 1.7 млрд. лв.
Зам.-министърът коментира, че има забавяне в документацията за бордовото оборудване. Тя е продиктувана от това, че „част от крайните бенефициенти са и частни превозвачи, които не могат или не провеждат процедури по ЗОП.“
Провели сме няколко срещи и най-вероятно ще дадат мандат на Министерство на транспорта или на второстепенните разпоредители да проведат процедурата от тяхно име и така ще наваксаме закъснението от месец и половина“, обясни Папукчийски.
Папукчийски изрази увереност, че през юли 2023 г. договорите с избраните изпълнители ще могат да бъдат сключени, но при условие, че процедурите преминат гладко, без обжалвания.
Другите два транспортни проекта в Плана – изграждането на интермодалния терминал в Русе и внедряване на ERTMS, ниво 2, в железопътния участък Русе – Каспичан – се управляват от НКЖИ. Компанията има готовност също в средата на декември да стартира търговете по проектите.
Димитър Недялков („Продължаваме промяната“) коментира, че изборът на място за интермодалния терминал не е било най-правилното, защото няма да има връзка с пристанището. Така при транспорта на стоки ще има нужда те да бъдат претоварвани, което ще оскъпява и забавя транспортирането им. Папукчийски защити проекта, като заяви, че целта е трафикът да бъде изведен от града.
Финансовото състояние на БДЖ
„Пътнически превози“ отчитат загуба от 5.7 млн. лв. за 10-месечието, което е по-малко от планираните 17 млн. лв. По-доброто представяне идва от намалените инфраструктурни такси с 50% и енергийните компенсации от държавата, обясни Папукчийски. Ръстът на пътниците спрямо миналата година е 39%, като вече са възстановени параметрите отпреди пандемията и се наблюдава увеличение с 10% спрямо тогава.
Зам.-министърът напомни, че като служебен кабинет са заварили генерирани огромни закъснения, неремонтиран подвижен състав. През последните 2 месеца локомотивите са ремонтирани и са влезли в експлоатация. Наваксва се изпълнението с дизеловите локомотиви, като ремонтите по тях трябва да приключат до януари.
Заради недобро управление на договорите за поддръжка локомотивите стояха като ограда на депото в София.“
Финансовото състояние на „Товарни превози“ не е по-различно. Папукчийски го определени като „не много добро“. Нетният резултат за 10-месечие показва загуба от 3.6 млн. лв. при заложени 10.9 млн. лв. Наблюдава се ръст на превозите с около 2%. Според зам.-министъра най-притеснително е, че дружеството не може да откликне на всички товародатели, за да увеличи пазарния си дял. В момента той е 37%. Поради липса на вагони не се изпълняват интермодални превози. Липсват цистерни и зърновози, които да превозват дори продукцията на България.
Единствено „Холдинг – БДЖ“ отчита печалба в общ размер на 5.4 млн. лв., но по думите на Папукчийски тя се дължи на спечелено дело с Първа инвестиционна банка, което е донесло приходи от 11 млн. лв.
Ако го нямаше, щяхме да говорим за загуба.“
По думите му Холдингът разполага с актив от над 2000 вагона, които не са в експлоатация, но генерират допълнителни разходи. Заради това през тази година и следващата е заложено да се ремонтират над 450 товарни вагона.
Положението е задоволително, но не и това, което трябва да бъде“, каза в заключение Папукчийски.
Проф. Йордан Мирчев, който бе част от Борда на директорите в "Холдинг БДЖ" и трябваше да проведе реформата по сливане на дружествата, отбеляза, че трябва да се вземат спешни мерки за подобрение на състоянието на железниците. По думите му само до 2 години два частни товарни превозвачи ще изпреварят по пазарен дял „Товарни превози“. Ситуацията е плачевна и в „Пътнически превози“, защото ПВУ предвижда новите влакове да се дават на пазарен принцип. По думите му това означава, че БДЖ ще престане да бъде лидер и в пътническите превози и ще има сериозни проблеми в пазара на транспортните услуги
В предишното ръководство на министерството имаше огромно желание да се използва обществената услуга в частни интереси. Мога да говоря много, но този въпрос трябва да намери решение до стартирането на процедурите за влаковете“, коментира Мирчев.
По думите му реформата в железниците и сливането на дружествата трябва да бъде доведена докрай, тъй като има дублиране на дирекции, в които „на едното място някой е директор, а на другото заместник-директор“.
Припомняме, че преструктурирането бе обявено в началото на февруари и тогава Събев обеща промяната при качеството на българските железници да се усети още през месец май. Министърът даде заявка да изкара железниците на печалба, както и новосъздадената мегакомпания да спре да ползва държавната субсидия от 2024 г. Събев имаше амбиция дори да листне железниците на борсата.
Линията София – Бургас
Всички ремонти, които се изпълняват по направление София – Бургас, ще приключат през 2026 г., коментира Папукчийски след зададен въпрос от Андрей Рунчев (ГЕРБ). Единствено има известен риск за модернизацията на жп участъка София – Елин Пелин, тъй като бившият транспортен министър Николай Събев прекрати договора с изпълнителя. Папукчийски заяви, че НКЖИ и бившият изпълнител са в съдебна процедура, но се водят разговори, така че нещата да се решат извън съда.
Вече не мога да определя закъснението на проекта. Ако се споразумеем, може да влезем в срок до 2026 г. да е готово всичко.“
През това време предстои обявяването на поръчка за избор на нов изпълнител, които да продължи дейностите от гара Искър до гара Елин Пелин.
В момента по направлението София – Бургас се извършват ремонти в жп участъците Елин Пелин – Ихтиман, Ихтиман – гара Септември, жп възел Пловдив, Оризово – Михайлово и Зимница. Тече поръчка за избор на изпълнител за ремонта при гара Завой. След като цялото направление бъде завършено, средната скорост на движение ще е 145 км/ч, а разстоянието от София до Бургас ще се взима за 3 часа и 30 минути, заяви Папукчийски.
По думите му до две седмици ще стартира процедура за завършване до тунел „Лозарево“, който не е ремонтиран от 1988 г. Това ще даде възможност и направление Варна през Карнобат да се изминава за 4 часа и 20 минути.
Забавяния в ремонтите
Проектите на НКЖИ са се забавили поради липсата на яснота за актуализацията на бюджетите. Припомняме, че бившият министър Събев коментираше, че няма да предприема такава крачка. Сега Папукчийски заяви, че вече има подписани споразумения за индексацията и от 2 седмици вече има рестарт на част от проектите.
Проблем с проектите има и заради тромавите процедури за одобрение на ПУП, отчуждавания, разрешения за стоеж. Заради това Папукчийски призова да се помисли в посока промяна на ЗУТ и ЗОП.
Няма да се допусне загуба на европейски средства.“
Известно забавяне се наблюдава при ремонта на участък София – гара Костенец, тъй като трасето минава през планински терен, изграждат се 11 тунела и 42 моста и виадукта. Папукчийски коментира, че има забавяне и за издаването на разрешение за строеж в някои части от трасето.
При жп ремонта на линията София – Волуяк има проблем с частни имоти и общински. Папукчийски изрази увереност, че до края на годината те ще бъдат решени.
Критиките
Борислав Гуцанов и Георги Свиленски (БСП) бяха най-критични към Папукчийски, като Гуцанов дори му напомни, че през последните години именно той е бил начело на НКЖИ и отговорността за забавянията трябва да бъде поета и от него. Той попита дали е вярно, че 58 млн. лв. от европрограми са били използвани неправомерно за изплащане на по-високи заплати в НКЖИ, каквато информация бе изнесена от бившия министър НИколай Събев преди месеци. Гуцанов обясни, че генералният директор на НКЖИ Златин Крумов е уведомил министъра за това с два доклада.
Припомняме, че Крумов бе назначен на поста в НКЖИ през декември 2021 г. и той бе единственият кадър, който запази мястото си през целия период на управление на Събев. Крумов запазва поста си и до момента при служебното правителство.
Папукчийски отрече информацията, а Крумов, който също присъстваше единствено плахо отбеляза, че имало такова съмнение от страна на финансовия директор, но по-скоро то е било недоразумение, защото НКЖИ оперира средства от няколко пера – европрограми, средства от бюджета и собствени приходи. Одит обаче е доказал, че няма непарвомерно разходване на евросредства.
Зам.-министърът дори отбеляза, че влошеното финансово състояние на НКЖИ през последните 2 години се дължи на недостатъчно голям капиталон трансфер и малка субсидия. Папукчийски коментира, че със свои решение Министерският съвет е заложил по-висока минимална работна заплата, което е довело до увеличение на средствата за Фонд „Работна заплата“, но „държавата през субсидията не я предоставяше“.
НКЖИ има нужда от капиталов трансфер в размер на 400 млн. лв., за да поддържа и подновява жп мрежата, която е дължа над 6 хил. км. През годините компанията получава между 105 и 145 млн. лв., а „така може да се подновява не повече от 70 км жп мрежа“.
За да говорим защо има забавяния и проблеми, трябва да си отговорим дали държавата предоставя ресурс за поддържането и подновяване на жп мрежата. Недостатъчни са средствата и от страна на европейските фондове. Те ще стигнат за модернизация на до 25%, от мрежата, а другите 75% трябва да ги обезпечи държавата“, заяви зам.-министърът.
Борислав Гуцанов (БСП) го контрира, че ще поиска анализ на усвоените средства и размерът им, за да стане ясно дали всъщност не е трябвало да се използват по-ефективно, за да бъдат достатъчни.
През последните 10 години финансовият ресурс е изключително малък“, заяви Папукчийски.