Украйна e близо до договаряне на зърнен коридор
Киев опитва да убеди застрахователите, че може да защитава търговските кораби с противоракетните си установки
Украйна е в процес на финализиране на схема с глобални компании за застраховане за осигуряване на покритие за корабите, пътуващи от и до нейните черноморски пристанища. Това е критично важна стъпка за опитите на Киев да създаде безопасен коридор за износ, след като Русия се оттегли от черноморската зърнена сделка миналия месец, пише Financial Times.
Пред британското издание заместник-министърът на икономиката на Украйна Александър Грибан е казал, че сделката „в момента се преследва и активно се обсъжда“ между съответните министерства, местни банки и международни застрахователни групи, сред които и английската Lloyd's.
Застрахователната схема може да бъде въведена още следващия месец, а в обхвата и може да попаднат от 5 до 30 кораба, които да плават през считаните за опасни украински води.
Това зависи от структурата, както и от нивото на споделяне на риска между правителството и частните застрахователни компании", обясни Грибан.
Под прикритието на украинските сухопътни отбранителни системи германско-китайски товарен кораб миналата седмица направи първото търговско пътуване от Одеса от юли насам, откакто Русия предупреди, че ще счита всеки цивилен кораб, напускащ украинските пристанища, за военна цел. Властите в Киев обаче смятат, че техните ракети могат да защитят коридор в рамките на 100 морски мили от брега.
Според Маркъс Бейкър, глобален ръководител за морското дело, каргото и логистиката в „Марш“, „публично-частно партньорство със застрахователи, работещи в тандем с украинското правителство, ще даде по-голяма увереност на собствениците на корабите да се върнат към доставките на украинско зърно по света за тези страни, които имат най-голяма нужда от него“.
Подробностите около схемата все още предстои да бъдат уточнени, но хора, участващи в дискусиите, са казали, че тя ще покрива корабите, които влизат и излизат от украинските пристанища срещу щети, и рискът може да бъде споделен между застрахователите и местната държавна банка.
Според един от източниците банката може да предостави акредитив като обезпечение.
Част от риска вероятно ще бъде подкрепена от държавния пътен фонд на Украйна, който е създаден за ремонт на украински пътища и се финансира от данък върху продажбите на горива, е посочил още Грибан.