В момента БДЖ е в разпад
Новото ръководство и транспортното министерство обещават инвестиции и хигиена в жп транспорта
Симеон Евтимов, председател на УС на „Холдинг БДЖ“:
Целта на обявената реформа в БДЖ – вливането на "Пътнически превози" и "Товарни превози" в Холдинг БДЖ – е да събере всички "разпарчетосани" части на железниците в една "разходно-ефективна" структура, каквато ще е новата мегакомпания. Това заяви председателят на УС на "Холдинг БДЖ" Симеон Евтимов, който определи сегашното състояние на железниците като "разпад".
Вие не знаете какво е сегашното състояние. Бих го определил като разпад", заяви Евтимов при представяне на пътната карта, по която ще се извършва реформата.
Както стана ясно, мегакомпанията ще започне да функционира в края на септември. Пътната карта минава през 10 стъпки, а първата вече е стартирана, посочи зам.-транспортният министър Илия Илиев. До края на месец март ще текат обществените обсъждания с всички заинтересовани лица – синдикати, неправителствени организации. През март подробности относно реформата ще бъдат представени и в транспортна комисия.
Припомняме, че в четвъртък, на едно от заседанията на комисията, екипът на министерството не успя да отговори на много въпроси, основно за предполагаемата ефективност на реформата.
Вчера в комисията ни попитаха къде са данните. Искаме да кажем, че все пак това е търговско дружество и няма как всичко да бъде изнесено на показ“, заяви днес Илиев.
Няма да има проблеми с Европейската комисия
Транспортната комисия предложи министерството да изпрати нотификация до ЕК относно реформата, така че България да се презастрахова, че в крайна сметка няма да бъде санкционирана. Това обаче не се налага. Единственото условие, което новата мегакомпания ще трябва да спазва, е да води разделно счетоводство за двете дружества, така че субсидията от пътническото да не отива в товарното.
Преди години, когато всички дружества бяха едно цяло, ЕК имаше условия жп инфраструктурата да се раздели от превозвача", каза изпълнителният директор на изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев.
Той обясни, че не е имало условие пътническото дружество да е разделено от товарното. Единствено НКЖИ трябва да е отделена, както е в момента.
„Разписано е как да се водят разделните счетоводства. Вливането не противоречи на европейските нормативни документи“, посочи Василев.
Новата мегакомпания ще бъде правоприемник и на договора за обществени услуги, който „Пътнически превози“ има с държавата. По силата му дружеството получава субсидия, която ще бъде увеличена тази година с около 11 млн. лв. Тя ще е в размер на 196 млн. лв.
Плановете за „Пътнически превози“ - хигиена, хигиена и пак хигиена
Зам.-министър Илиев заяви, че е пътувал вече няколко пъти с влак и е забелязал подобрение в услугата. Думите му бяха подкрепени и от Петко Петков, член на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ", който заяви, че дисциплината по почистване е много затегната. Първите положителни резултати ще са видими още през март.
Той заяви, че се работи по закупуване на нова техника, която ще се ползва при почистването на влаковете. Експериментално в един от спалните вагони са монтирани антиковид седалки. Предстои обществена поръчка, за да бъдат оборудвани и още спални вагони с въпросните седалки.
Ако дадат добър резултат, ще монтираме такива и на останалите вагони“, посочи Петков.
В момента се извършва анализ на цялата дейност по почистване. След като анализът бъде готов, ще се мисли дали няма да е нужно да се осигури допълнителен персонал и техника, или пък външни фирми да влязат на помощ на БДЖ.
Текат и срещи с НКЖИ относно състоянието на чакалните по гарите. „Имаме претенции постоянно да се отопляват“, заяви Петков.
Плановете за „Товарни превози“ - увеличението на тол таксите ще е спасителен пояс
Любомир Сяров посочи, че тази година е заложено увеличение с 400 хил. тона на превозените товари. За да бъдат привлечени клиенти, ще бъде подобрен вагонният и локомотивният парк. Ще се създаде звено, което отново ще започне да предлага спедиторска дейност. Сяров посочи, че в момента тази дейност изцяло се извършва от външни спедитори.
Искаме да се върнем отново в тази дейност“, каза той.
Предвижда се и участие в комбинирани превози. Дружеството няма да бъде дофинансирано. Бюджетът ще бъде представен следващата седмица.
Проф. Йордан Мирчев пък изтъкна, че конкуренцията ще е с автомобилните превозвачи. За привличане на клиенти ще помогне и заложеното увеличение на обхвата на тол системата и по-високите такси, които превозвачите ще трябва да плащат. Професорът определи това като „равнопоставеност между всички видове транспорт“.
Първото условие е да имаме справедлива система за достъп до пазара на транспортни услуги“, заяви проф. Мирчев.
Той допълни, че ще се залага на ремонт на товарните вагони и локомотиви. Целта е и железниците да си взаимодействат с останалите видове транспорт. Ще бъдат създадени структури за товарни превози близо до индустриални зони и пристанища, за да се поемат товарите.
Приоритети и в жп инфраструктурата и вдигане на скоростите
Зам.-министърът посочи, че вече е намалено времето за пътуване от София до Бургас с 1 час. То вече се изминава за 6 часа. Илиев допълни, че инвестициите в инфраструктура ще продължават. В различните европрограми са заложени различни проекти, както и в Плана за възстановяване. Ще се залага на модернизация и правилно поддържане на жп пътя.
Кирил Григоров пък посочи, че инвестициите няма как да се реализират бързо и веднага. Ще бъде разработен 5-годишен бизнес план, който ще определи целите, техническите средства за изпълнението на инвестициите, размерът им и финансовото им обезпечение.