Продажбите на руската Lada отстъпиха пред китайските автомобили
Производството на нови автомобили в Русия спадна до най-ниското ниво от разпадането на Съветския съюз
Изглежда, че руснаците предпочитат китайските автомобили пред най-популярното местно произведено превозно средство – Lada. През първото тримесечие на годината китайските коли изпреварват по продажби руското возило, предава Reuters. Това е доказателство за нарастващото присъствие на Пекин в руската икономика, докато западните производители на автомобили се насочват към излизане.
Изселването на западните автомобилни производители стеснява възможностите за руските потребители, които трябва да свикнат с по-високите цени и китайските марки, като Haval, Chery и Geely.
През януари-март новите продажби на пътнически и лекотоварни автомобили в Русия са намалели с 44.7% до 153 477 бройки, според данни, публикувани в четвъртък от Асоциацията на европейския бизнес (AEB). Продажбите през март са с 10.6% по-ниски на годишна база с 48 414 автомобила.
Въз основа на изчисления на Reuters 64 483 от автомобилите, закупени през първото тримесечие, са китайски, а 64 240 са произведените от най-големия руски производител на автомобили „Автоваз“ - Lada. Пазарният дял както на китайските марки, така и на Lada надхвърля съответно 40%.
Руската автомобилна индустрия бе силно зависима от инвестиции, оборудване и части от чужбина и бе силно засегната от последиците от западните санкции и изселването на производителите на автомобили в отговор на изпращането на войски от Москва в Украйна през февруари 2022 г.
Продажбите на нови автомобили се сринаха с 59% през 2022 г. Оттогава руската държава е заграбила активи от компании като Renault, Nissan и Toyota, често срещу номинална сума.
Производството на нови автомобили в Русия спадна до най-ниското ниво от разпадането на Съветския съюз и цените на новите автомобили се повишиха драстично, намалявайки търсенето във време, когато руските потребители остават предпазливи по отношение на големите разходи.
Сега Русия търси инвестиции и партньорства от това, което нарича „приятелски“ страни - тези, които не са наложили санкции - и се опитва да възобнови производството в заводи, притежавани преди това от западни автомобилни производители.
По-рано AEB прогнозира, че продажбите ще нараснат с 12% през 2023 г. до около 770 000 автомобила, което е доста под бройката, продадена през 2021 г. - над 1.6 милиона.