Време ли е България да смени доставчика на горива?
Плащаме с 10 евроцента повече за литър дизел от средното в ЕС
Уж българският пазар на горива е либерализиран, като в страната присъстват някои от големи европейски вериги бензиностанции (Шел, ОМВ, Лукойл, Газпром, ЕКО, Ромпетрол, както и местният Петрол), но се оказва, че бензиностанциите в страната продават дизела и бензина на едни от най-високите цени в ЕС. Необяснимо как страни с по-високи разходи за труд, по-високи национални данъци и без излаз на море съумяват да постигнат по-ниски ценови равнища на дизел и петрол, преди добавянето на акцизите и ДДС.
Цената на дизела и бензина преди акцизи и ДДС е съответно 66 и 62 евроцента, при средно 56 и 59 евроцента за 28-те страни членки на ЕС. В резултат българските граждани и фирми плащат средно с 10 евроцента повече за един литър дизел, зареден на бензиностанциите без в уравнението да се включват акцизът и ДДС, което е с 18% по-скъпо. Разликата при бензина е 5%. Благодарение на по-ниските акцизи и ДДС от средните за ЕС крайната цена от 1.19 евро за литър дизел е с 2% по-ниска от средната за ЕС, докато тази за бензина е 1.21 евро и с 15% по-ниска от средните за ЕС.
От сравнението на цените на горивата в бензиностанциите в ЕС, към 27 юли 2015 г. по данни на сайта www.energy.eu излиза, че търговците ни продават по-скъп дизел и бензин, както и че държавата получава значително по-малки приходи от акциз и ДДС (за държавните приходи не са отчетени различията в данъчните норми). Според годишните финансови отчети на търговците на горива, те не отчитат големи печалби, дори някой от тях работят трайно на загуба. Това означава, че доставчиците им продават на по-високи от средните за ЕС нива, или пък става въпрос за друг пазарен дефект.
Интересен е фактът, че крайната цена на дизела в ЕС е средно с 12.3% по-ниска от крайната цена на бензина, който европейските граждани и фирми закупуват на бензиностанциите си, докато в България дизелът е по-скъпият (с близо един процент).