Всички домоуправители влизат в електронни регистри
Регионалното министерство въвежда по-високи финансови и регулаторни изисквания за професионалните домоуправители
Всички професионални домоуправители и сдружения на собственици ще бъдат вписвани в електронни регистри, за които ще отговаря Министерството на регионалното развитие (МРРБ). Новостите се регламентират в проектонаредба, която е продължение на приетите промени в Закона за управление на етажната собственост през септември. Документът е качен за обществено обсъждане.
Целта е да се уреди създаването и поддържането на регистрите и правомощията на компетентните административни органи, свързани с вписването, актуализирането и заличаването на данни в единната информационна система.
Припомняме, че съвсем наскоро МРРБ публикува образци на всички документи, които ще трябва да се водят от домоуправителите.
Промените са свързани със средствата в размер на 1.4 млрд. лв. за саниране на блокове по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. В момента тече вторият етап по програмата, при който етажната собственост може да получи 80% грант. Интересът е изключително слаб. Съвсем скоро трябва да стане ясно и колко блокове ще бъдат санирани по първия етап на програмата.
Регистрите
Единната информационна система ще съдържа два публични централизирани електронни регистъра – на професионалните управители и на етажната собственост. Ще се води информация за сдруженията на собствениците на територията на страната и управителните съвети (управителите) на сгради или отделни входове.
С наредбата се цели да се уреди подробно редът по осъществяване на регистрацията на професионалните управители, което е условие за извършване на дейността им, включително образците на документи, които са необходими за регистрацията. Тя ще важи за 5-годишен срок.
Съгласно новата наредба фирмите, които предлагат услугата на професионален домоуправител в блоковете, ще трябва да сключват застраховка „Професионална отговорност“. Полицата трябва да бъде сключена в 15-дневен срок от получаването на удостоверението за регистрация. След това в 7-дневен срок фирмите трябва да я представят в МРРБ.
В проектонаредбата са описани застрахователното покритие, изключените рискове, минималните застрахователни суми и премии във връзка със задължението на професионалните управители-търговци да сключат договор за застраховка „Професионална отговорност“. Предвидено е застраховката да се подновява ежегодно без прекъсване, докато професионалният управител-търговец упражнява дейността по управление на етажна собственост.
В наредбата е детайлно уредена и процедурата по регистрация на сдружение на собствениците. Предвидено е общинската или районната администрация да вписва регистрираното сдружение на собствениците въз основа на заявление, подадено по електронен път. То ще може да се подава писмено по образец или устно, за което се създава протокол от служителя, приел заявлението.
При регистрация, етажната собственост ще получава единен идентификационен код. Регламентират се и данните, които се вписват в Регистъра на етажната собственост относно управителните съвети (управителите) на сгради или отделни входове в режим на етажна собственост.
Действие
До влизането в сила на разпоредбите, регистрацията на сдруженията на собствениците и вписването на управителните съвети (управителите) на сгради или отделни входове, ще продължава да се осъществява по действащия в момента ред.
На сгради, чиито управителни съвети са вече вписани в общинската администрация до влизане в сила на разпоредбите, общинската или районната администрация ще определя единен идентификационен код служебно.
Наредбата влиза в сила в деня на обнародването ѝ в „Държавен вестник“. Изключения има за разпоредбите относно създаването и поддържането на ЕИС, обединяваща Регистъра на професионалните управители на етажна собственост и Регистъра на етажната собственост. Те ще влязат в сила от 31 декември 2024 г.
Цялата проектонаредба, заедно с образците на заявления, са достъпни тук.