Вълшебната формула на Бил Кий
Младата компания „Бъзонада“ успешно налага на пазара своите натурални билкови напитки
Професор Бил Кий е изследовател приключенец, посетил част от най-причудливите места, където природата е скрила мистериозни късчета натурално здраве. След години на фантастични пътешествия смелият екип от негови съмишленици представя полезните качества на сокове с български Бил-Ки, които вече са групирани в три различни линии, една от тях е Bill Key. Зад този шеговит начин на предлагане на натуралните напитки стои компанията „Бъзонада“, създадена от неколцина млади хора. Ето нейната история:
Александър Вранеску е на 28 г., роден и израснал в София, юрист по образование. Но от няколко години насам се чувства силно привлечен да произвежда натурални продукти. Най-напред започва да отглежда пчели, но три години по-късно заедно с още двама съмишленици се пренасочва към направата на безалкохолни напитки от бъз. Така се стига до създаването на първото дружество „Бъзонада“ за сиропи от бъз и напитки за директна консумация. Наскоро е дошъл ред и на натуралния студен чай Bill Key, в тази линия безалкохолни напитки не се използва бяла рафинирана захар, а само алтернативни здравословни подсладители като мед и стевия, в основата са билки, сред които лавандула, мента, бабини зъби, розмарин, градински чай, мащерка.
Сила
Постепенно бизнесът започва да набира скорост, стават трансформации в екипа, един от съоснователите тръгва по свой път, но не след дълго идват нови съдружници, които и финансово подкрепят растежа. Така в момента Александър Вранеску, Димитър Платов и Горан Димитров са сплотеното ядро, което е движещата сила на компанията. Тримата се познават още от детството и доверието е изградено с времето.
Порив
„Бъзонада“ стартира през 2019 г., но импулсът идва преди това. През 2018 г. Вранеску и двама негови приятели виждат бизнес потенциал в сиропите от бъз. Първата рецепта е от дядото на Александър, който винаги му е давал по някоя бутилка, когато е ходил на гости. Александър не обръщал необходимото внимание на тези специални подаръци, докато един ден заедно с приятели не отворили шкафа с намерението да опитат нещо вкусно от „дълбоките резерви“. Така преоткрили този натурален продукт и се вдъхновили това да е следващата дейност, която да замени опитите в пчеларството. Усещат се привлечени към такъв предприемачески експеримент от авантюра, но и силното желание да създадат полезен продукт.
Старт
Хубавата бъзонада се прави с добра суровина. По пътя към пчелина край Годеч имало много бъзови храсти и оттам започнали да берат цвят. Първите тестови продажби стават през кварталната група във Фейсбук, където наред с всичко друго, което вълнува хората в нея, се предлагат най-различни домашно приготвени продукти. Започват да летят заявки за всекидневна употреба и за празнични случаи. Изведнъж са отваря ниша, която изисква да насочат повече усилия. Това налага да наберат големи количества бъзов цвят. В началото са водени просто от желанието сиропът да се хареса, после идва следващото предизвикателство, което изисква да минат на друго ниво. През зимата на 2018-2019 г. разработват своята първа бизнес стратегия за производство на изцяло натурални освежителни напитки. Наемат технолог да разработи няколко рецепти за промишлено производство, които да минат одобрение от Агенцията по безопасност на храните. Започват с три напитки, настаняват производствената дейност в помещение на работещ цех за боза край Пловдив и така започват да правят няколко вида бъзонада, като се спазват всички изисквания към подобен продукт. Намират сертифициран доставчик на необходимата суровина, който събира билки основно от Карловския Балкан. След време производството минава изцяло на ишлеме, тъй като осъзнават, че е доста по-трудоемко да поддържат собствен производствен цех далеч от София. В момента произвеждат при доверен партньор, където имат пряко участие и контрол над всички процеси, за да може качеството на продуктите им да е на високо ниво.
Нагласа
От свой опит Александър се е убедил, че за да получиш шанса да станеш добър предприемач, трябва пълна отдаденост. Но как се напредва в бизнес, в който големите компании са фактор на пазара? „Ние знаем, че времената се менят, сменят се и предпочитанията на хората. Затова когато в подходящ момент предложиш нещо ново и стойностно, потребителите биха го приели. Под слънцето има място за всеки. Ако един продукт се прави от добър екип с желание, старание и любов, то тогава успехът е въпрос на време“, вярва Вранеску.
Горан Димитров, Димитър Платов и Александър Вранеску (отляво надясно)
Финансирането
Привлекли са инвеститори, повярвали в продуктите на „Бъзонада“ и в нейния амбициозен екип. Сега тези хора с бизнес опит помагат за развитието на компанията. „Късметът идва при онзи, който действа. Но щом все още се налага да разчитаме на външни инвеститори, когато предприемаме нова стъпка на разширяване, значи, че имаме още доста път да извървим“, смятат тримата съдружници. Засега казват, че просто са съумели да се задържат на пазара. Успех ще е, ако намерят начин да наложат продуктите си в страната, а защо не и зад граница.
Хоризонт
Стремежът на „Бъзонада“ е да правят натурални продукти, които да са добре разпознаваеми и предпочитани от потребителите. Целта е да се открие функционалността на всяка предлагана от тях напитка, тя да е не само вкусна, но и полезна за здравето. Затова и всичките им предложения са базирани на билкови екстракти. Вървят с премерена стъпка, с намерението да се утвърдят в България, след което да направят експанзия в чужбина. Ще опитат в съседни държави, а след валидация чрез международни изложения на храни и напитки ще решат коя да е първата западна страна, откъдето да тръгне пазарната поява на натуралните сокове от български Бил-Ки. Обмислят възможностите за производство в чужбина, то може да стартира чрез екстракт, приготвен у нас, като се ползва подходяща база на съответния пазар. Засега има големи надежди, че предстои триумфът на всички разновидности на бъзонадите и на студените чайове Bill Key.