Втори опит: Кабинетът дава медицинските хеликоптери на „Хели Мед Сървиз“
Транспортно министерство прави промени в Устройствения правилник на „Авиоотряд 28“, който ще продължи да изпълнява полети със специално предназначение
След като преди седмица транспортният министър Георги Гвоздейков обяви, че ликвидацията на дружеството „Хели Мед Сървиз“, което трябва да управлява спешната помощ по въздух, ще бъде спряна, сега ресорното ведомство прави още една крачка към реализиране на идеята. За обществено обсъждане е внесен проект за изменение на Устройствения правилник на Държавния авиационен оператор (ДАО), на който служебната власт възложи оперирането на медицинските хеликоптери.
Освен това се изменя и постановление на Министерския съвет, в което изрично се регламентира, че „Хели Мед Сървиз“ ще е оператор на медицинската спешна помощ.
Справка в Търговския регистър показва, че дружеството все още е в ликвидация. Най-вероятно документи за нейното спиране ще бъдат входирани, след като промените бъдат приети от кабинета.
Държавният авиационен оператор
Т.нар. „Авиоотряд 28“ ще продължава да изпълнява полети със специално предназначение, т.е. да превозва премиера, председателя на Народното събрание, министри и официални лица. Това е изрично посочено в мотивите към измененията.
Промяната в Устройствения му правилник е свързана с това да се отменят текстове, приети от служебното правителство, с които се възлагаше да отговаря и за спешната помощ по въздух. За целта се премахват членовете, които регламентираха тази дейност.
Припомняме, че „Продължаваме промяната – Демократична България“ входираха законопроект, който предвижда „Авиоотряд 28“ да бъде преобразуван в еднолично акционерно дружество със 100% държавно участие в капитала.
Изменение се прави и в постановление на Министерския съвет за създаване на Център за спешна медицинска помощ по въздуха, където бе посочено, че ДАО ще поеме дейността. Сега се сменя с „Хели Мед Сървиз“.
Въпросното дружество бе създадено от кабинета „Петков“, а за негов директор бе назначен сегашният транспортен министър Георги Гвоздейков. „Хели Мед Сървиз“ бе стартирало поръчка за лизинг на медицински хеликоптер, с който трябваше да регламентира официално статуса си. Тя обаче бе обжалвана, а междувременно по време на новогодишните празници в края на миналата година стана ясно, че служебният кабинет ще закрие дружеството и ще възложи хеликоптерите за опериране на ДАО.
Неведнъж бившият министър Христо Алексиев казваше, че „Хели Мед Сървиз“ е било създадено от кабинета „Петков“, „за да може определени хора, близки до тях, да бъдат уредени с позиции“ и че за месеците, в които е съществувало, не е направило нищо за спешната помощ по въздух.
Контратезата на Гвоздейков бе, че ДАО не може да изпълнява този тип полети, тъй като проектът за въздушните линейки се финансира по линия на Плана за възстановяване, а в него има „ясно заложени параметри, свързани с европейски регулации, които стриктно трябва да бъдат спазвани“.
Спасяването на въздух
Първият медицински хеликоптер трябва да пристигне в България през декември тази година, като ще бъде въведен в експлоатация през януари 2024 г. В заседание на кабинета от 9 август, когато бе прието спирането на ликвидацията на "Хели Мед Сървиз", финансовият министър Асен Василев отбелязва, че "услугата, която HEMS предлага е, всъщност, транспортиране на болни лица и лица от катастрофи, и т.н., но не включва спасяване и издирване в планински райони."
Допълва, че затова трябва друг тип хеликоптер с друг тип оборудване и друг тип летателен състав, и обучени хора, които да работят в много по-трудни условия, тъй като хеликоптерът не може да кацне и просто да бъде натоварен болният в общия случай.
Василев коментира, че кабинетът е помолил "Планинско спасяване и издирване, което е в състава на БЧК или друга организация, да си направи съответните разчети и да предвиди тези средства по бюджета догодина, тъй като за това нямаме европейско финансиране, но средства могат да бъдат заделени и трябва да бъдат заделени."
Но, така или иначе има едно количество работа, която трябва да се свърши – административна и работа по планиране. И е добре това да стане преди края на месец септември, за да може да бъдат разходите заложени в бюджета за 2024 г."