Възраждането на Летище Русе от частни компании отива на съд
Договорът с бизнесмените Христо Крушарски и Антони Търницов за безвъзмездното отдаване на аеропорта вече е подписан
Възраждане на Летище Русе отива на съд, но в същото време общината вече дава реален старт на проекта. Административният съд в Русе е образувал дело срещу решението на общинския съвет да даде безвъзмездно аеропорта край с. Щръклево на дружеството „Еъпорт Русе“ за срок от 10 години. Жалбата обаче няма да спре отдаването, тъй като Общинският съвет е подал молба за допускане на предварително изпълнение на оспорения акт, а съдът я е приел.
На този фон кметът на Русе Пенчо Милков съобщи, че в понеделник е бил подписан договорът с „Еъпорт Русе“ и започват дейностите по изграждане на ограда и осветление на пистата, както и ремонтът на ВиК и електроинсталацията в сградата на терминала.
Летището не се отдава безвъзмездно, както някои политици се опитват да убеждават. Инвестициите, които се правят дори и в момента, са значителни и не може да става дума за безплатно", пише Милков в пост във Facebook.
Жалбата
Жалбата е подадена от представител на „Продължаваме промяната“ – Рена Стефанова. Според нея право на ползване върху летище може да бъде може да бъде учредено единствено по Закона за концесиите. Освен това не е ясно как ще бъде защитен обществения интерес, след като минат първите две години, през които дружеството е задължено да модернизира аеропорта.
Контра
В същото време с изпратена от Общински съвет – Русе молба е направено искане за допускане на предварителното изпълнение на оспорения акт. Според общинарите целта на инвестиционното намерение „да се създаде модерно регионално летище в Русе, в съответствие с добрите практики“ и така предстоящите промени ще бъдат от полза не само за региона, но и за страната.
С определение от 22 февруари съдът допуска предварителното изпълнение на административния акт. В мотивите си съдът намира, че са налице условията, които обуславят допустимостта на направеното искане - защита на особено важни държавни и обществени интереси и в частност интересите на Община Русе и нейните жители, както и логистичните възможности, които Летище Русе ще осигури като транспортен коридор.
Предстои делото да бъде насрочено след отстраняване на нередовностите по жалбата на Стефанова.
Припомняме, че решението бе гласувано през януари, а дебатите продължиха почти 3 часа. Политическите формации обсъдиха допълнително условие е договора - дружеството има срок от 24 месеца да извърши текущи ремонти и да изработи документи за ползване на аеропорта като гражданско летище. Ако това не се случи, Общината ще прекрати контракта без предизвестие и без да дължи обезщетение.
Дружеството „Еъпорт Русе“ влизат фирмите „СтройПроект“ и „Щраплан“, като техни собственици са съответно Христо Крушарски и Антони Търницов. Те обещават да инвестират 14 млн. евро през следващите 10 години.
Интересът на фирмите
Според документацията към делото „Щраплан“ ЕООД има опит в управлението и консултирането на проекти в областта на гражданската и военната авиация. „Стройпроект“ ЕООД е единственият български производител на системи за въздействие на времето, включително системи за защита от градушка и увеличаване на валежите. Дружеството произвежда противоградови ракети, палки и изхвърлящи се шпули за местния пазар и износ, проектира, произвежда и сертифицира оборудването за модифициране на времето на борда на самолетите. Дружеството притежава Национално свидетелство за Авиационен Оператор.
От 2020 г. това дружество участва активно в няколко проекта за въздействие на времето, чрез самолетен способ (борба с градушките и предизвикване на валежи). Представени са подробни обяснения относно необходимостта от този вид защита, която „Стройпроект“ ЕООД осигурява върху 33 000 кв.м. на територията на страната. По делото като доказателства са приложени лицензите, които това дружество притежава относно извършваната от него дейност. Изрично следва да се отбележи, че периодът, в който се провежда активна противоградна защита е началото на април – началото на октомври всяка година.
Направен е извод, че този вид дейност е от значение не само за региона, но а из цялата страна и отделно от това, реализирането на защитата с изходна точка процесното летище ще намали времето за реакция средно с 20-25 минути. Водят се преговори с Румъния тази защита да се извършва и в нейно въздушно пространство, над нейна територия, което значително би подобрило ефикасността и интензивността на процеса.
Припомняме, че драмата с възобновяването на аеропорта продължи около година. Кабинетът „Петков“ отпусна 2.6 млрд. лв. за ремонт, но средствата така и не бяха изразходвани от общината, тъй като местната власт трябваше сама да доказва пред ЕК, че парите не представляват държавна помощ. През това време бившият транспортен министър Николай Събев обещаваше полетите да бъдат възобновени още от април 2022 г. Датата впоследствие се отложи за края на 2022 г., а след като се разбра, че държавата не подпомага общината с документацията, Събев поиска летището да стане държавно. Кметът на Русе отказа. Така възстановяването на аеропорта вървеше към пълен провал. Едва в началото на 2023 г. стана ясен и интересът на въпросните две частни компании.