За 10 г. променихме изцяло сделките със земеделски земи
Компанията ударно залага на дигитализацията и новите технологии
Анатоли Георгиев, изпълнителен директор на „Агрион“:
Анатоли Георгиев има над 20-годишен опит в областта на продажбите и управлението на компании и екипи. От 2017 г. е изпълнителен директор на една от най-големите компании за управление на поземлена собственост - „Агрион“. Анатоли Георгиев е съавтор и издател на една от най-продаваните български книги за личностно развитие и мотивация „Моделът на успеха 2,2 или как да успеем в България“. Завършил е Университета в Сиатъл.
Г-н Георгиев, през тази година „Агрион“ навършва 10 години. Каква е равносметката?
На първо място, искам да честитя годишнината на нашите служители и да им благодаря за усилията, благодарение на които сега сме сред най-утвърдените компании на пазара. 10 години по-късно „Агрион“ е една от най-познатите марки в земеделието – 75 на сто от всички собственици на земя ни познават, а над 70 на сто от арендаторите са или биха станали наши партньори. Най-доброто нещо, което се случи през тези години е, че не спряхме да се променяме според средата и изискванията на нашите клиенти.
Още в началото на своята дейност „Агрион“ започна да налага нови правила в сектора – извадихме на светло сделките със земеделска земя, изградихме национална верига от офиси във всички областни градове. Въведохме индивидуален механизъм за определяне на цената на земята, който даде възможност за честна и справедлива оценка. Развихме кредитирането към фермерите и помагаме да се развива българското земеделие.
С развитието на технологиите станахме първите, които дигитализираха процесите. Сега през нашия сайт могат да се правят почти всички сделки със земя – отдаване, покупка или продажба. Общуваме с фермерите в реално време през чатове, Вайбър и горещ телефон. Опростяваме процедурите до степен, в която фермерът почти не трябва да става от стола си, за да сключи сделка.
Предстоят още иновации в тази посока, които да улеснят както клиентите, така и процесите в компанията.
Управлението на земеделска земя е сложен процес, тъй като зависи от климата, тенденциите в селското стопанство, нагласата на фермерите. Как се справяте?
Земеделието е особен бизнес, който трябва да познаваш отвътре. Приходите от земя зависят от локацията, вида на терените, културата, която се отглежда, конкуренцията между арендаторите и още много други неща. Често хората се подлъгват и продават земята си на загуба или търсят нереална цена. Затова препоръчвам при всяко намерение за продажба на земя, те да се обръщат към специализирани компании, като „Агрион“. Ние познаваме землищата в България, разполагаме със специфичен софтуер, който ни показва какъв е потенциалът на дадени терени, формираме цената по специален алгоритъм, който ни дава възможност за индивидуална оценка на инвестицията. И най-важното – при нас няма шанс да бъдете излъган или ограбен. За съжаление, подобни случаи напоследък не са изключение и призовавам хората за повече внимание.
Какво имате предвид под подобни случаи?
Засилената активност около земеделската земя привлича както хора с планове за бизнес, така и други с не толкова чисти намерения. Напоследък забелязваме бум на т.нар. „фалшиви“ брокери, които се представят за служители на утвърдени компании. Общото е, че те нямат офиси, обявите им са основно в Интернет, нямат мрежи за контакти, дори мобилните им телефони са за еднократна употреба. Предупреждавам хората да не се доверят на такива измамници. Там вероятността да бъдете излъгани е огромна. Доверявайте се на утвърдени компании с дългосрочни традиции в бранша и изградена система от брокери в цялата страна.
Как се развива пазарът на земеделска земя през последните години?
Както винаги, през последните години, динамично, но устойчиво. Ако през последните 2 г. се борихме само с COVID-вълната, сега към нея се добавиха още три предизвикателства – войната в Украйна, енергийната криза и климатичните промени. В тази ситуация дружествата като нас трябва внимателно да преценяват инвестициите си. През последните години ние залагаме на консервативна, но устойчива стратегия, която сега, във време на кризи, дава своите резултати. Портфейлът на компанията се увеличава устойчиво, с качествена земя, все повече стават клиентите, които избират „Агрион“ за партньор – собственици на земеделска земя и арендатори.
Друга тенденция е, че земята, която се предлага на пазара, постепенно намалява. Доста компании като „Агрион“ изградиха сериозно портфолио от земеделска земя, която и в момента се отдава под наем и се обработва. Много хора ни се довериха през последните години и ни продадоха земята си, защото знаят, че в нашите ръце тя ще се използва за производство, а няма да пустее. Въпреки всичко, все още има собственици, които не знаят или не се интересуват от това, че имат „спящ“ актив, който може да им носи доходност в момент, в който им е необходима.
Все пак, ще поскъпва или ще поевтинява земеделската земя?
Хубавата земя винаги ще поскъпва. Затова много инвеститори, включително и в България, се насочиха към инвестиции в този сегмент. Повтарям обаче – ще върви нагоре цената на земята, която се използва за производство, а не за пазарни спекулации.
Добрата новина за собствениците е, че с поскъпването на терените се покачват и рентите, което е добре както за бизнеса, така и за тези, които притежават наследствена земя. Предвид ситуацията обаче, не бих се ангажирал с прогнози. Надявам се, с овладяването на пандемията и най-вече с края на войната в Украйна (дано да е скоро), той да се нормализира. Във времена, в които настоящата криза поставя на изпитание цялата планета, отговорността за състоянието на земеделието е изключително висока. От хората на полето до стопаните на земята - всички трябва да положим допълнителни усилия, за да го възродим. За това е необходима най-вече дългосрочна визия и работеща стратегия за развитие. Това е и мисията на „Агрион“ – чрез иновации и разработване на нови бизнес ниши да подпомогне и развие този процес.
Какви са плановете на „Агрион“ за следващите години?
Екипът на Агрион се оказа способен да прегърне кризата и да я обърне във възможности. Със сигурност една от посоките е дигитализацията. Изкуственият интелект вече обръща посоките на всеки един бизнес и земеделието не е изключение. Ние трябва да се адаптираме към нуждите на клиентите и затова залагаме на бурно развитие на технологиите в нашата работа.
Предизвикателства стоят и пред самото земеделие, които няма как да не се отразят върху стопанисването на земя. Едно от тях е Зелената сделка и изискванията към обработването на нивите. Безспорно земеделските производители имат огромна роля в "Зеления преход", но трябва да се прилагат адекватни мерки за оцеляването на бранша. През последните години не се направи почти нищо и за основния проблем на българското земеделие – напояването.
Трябват усилия и по посока на опростяването на административните процедури – професионална, бърза и стабилна администрация, която да не товари стопаните с допълнителна административна тежест.
Още веднъж ползвам високата ви трибуна, за да поздравя своите колеги и партньори и да ги уверя, че „Агрион“ ще продължи да бъде коректен партньор и отговорен участник в развитието на българското селско стопанство.