Забраната на райския газ е от значение, но е тичане след проблемите
Необходими са диагностика и превенция за противодействие на вредната мода сред младежите
През миналата седмица Народното събрание прие нови разпоредби в Закона за здравето, с които забрани продажбата на райски газ на физически лица (с изключение на сделките между търговци). Предвиденият за спазването на новите разпоредби контрол обаче сам по себе си трудно бих успял да ограничи употребата му от подрастващите. За ефективното противодействие на тази вредна, но широко разпространена сред младежите мода, са необходими дълбочинна диагностика и правилна превенция, която може да бъде осъществявана и чрез различен тип комуникация за разясняване на рисковете и последиците от приемането на това химично съединение.
На фона на превърналото се в пандемия явление – деца да дишат диазотен оксид в дискотеките, по улиците, около училището си или някъде тайно – регулацията изглежда като тичане след един разраснал се до болезнени мащаби проблем, който трябва да се припознае от цялото общество.
Ще има ли ефект забраната?
Когато властите в една държава идентифицират проблем, най-често прибягват до създаването на ново законодателство или до промени на вече действащото. Нерядко, особено при опитите за решаване на комплексни въпроси с наслагвания във времето, те залагат на радикален подход – пълна забрана. Независимо от предвидения контрол и механизми за санкциониране на нарушителите – глоби и мерки – рано или късно се стига до извода, че само правни норми и контрол не са достатъчни. Така е и в настоящия случай.
Резултатен контрол е почти невъзможен
И при пълна мобилизация, институциите няма да успеят да се справят поради ограничения си ресурс срещу безкрайно многото места, на които райският газ се предлага и продава на подрастващите – в нощните заведения (пълни с деца, макар да не са място за лица до 18 години), в предпочитаните от младежите други места за събиране, онлайн и с доставки до дома, дори в близост до училищата и между самите деца.
В България има над 6300 бара и питейни заведения
Справка в Националния туристически регистър сочи, че само категоризираните барове и питейни заведения в страната са над 6300, а това са местата с най-висок потенциален риск от продажба на райски газ на подрастващите. Как инспекторите биха могли да ги обиколят, включително предвид факта, че тези обекти са с нощен режим на работа и проверяването им в много от случаите предполага организирането и допълнителното заплащане на извънреден труд?
Първата стъпка е в семейството
Известно е, че детето е толкова по-малко податливо на външни влияния, колкото по-силен авторитет пред него са успели да изградят родителите му. Ако те съумяват да го насочват по подходящ начин към примера на неговите връстници, които са лидери на мнение в класа с това, че са успешни в своето обучение, в своите хобита, то те ще му покажат, че има с какво по-смислено да уплътнява своето време, да мечтае и да сбъдва мечтите си. Когато има двете алтернативи и му се разкаже образно и с търпение коя къде ще го отведе, тогава то по-скоро би избрало „светлата страна“.
Популярните личности
Имаме немалко примери на родни и чуждестранни популярни личности, които осъзнават своята социална отговорност като лидери на мнение сред децата и отделят от времето и енергията си, за да бъдат добър пример с личното си поведение и коректив на вредните явления.
Един такъв ярък и незабравим пример е видеото на Димитър Бербатов по време на абитуриентските балове. Той прави забележка към подалите се от автомобила в движение младежи и отправя послание към всичките им връстници, че подобно поведение не ги прави "готини", а "загубеняци" и че готини и победители ще бъдат, ако имат план за живота след бала!
Обикновените хора с гражданско съзнание
Отговорните граждани, които заснемат и споделят видеа в социалните мрежи с цел порицание, също допринасят за борбата с това явление и помагат на органите да наложат наказание на нарушителите, когато е налице погазване на закона.
Медиите и експертите
Огромна е и силата на медиите за включването на темата в дневния ред на обществото, както и за даването на трибуна на експерти в областта на медицината и психологията, за да може посланията им да достигнат до максимално широк кръг от хора.
Обединението на обществото е решаващо
Всички тези отделни актове по различни направления биха били много по-ефективни, ако се обединят и бъдат канализирани и управлявани в професионално провеждани информационни кампании. Важно е да успеем да обясним на децата, че дори употребата на райски газ да им изглежда модерно или престижно, няма да ги доведе до нищо добро.
Трябва ли да се забрани рекламата?
Поначало разрешението, ограничението или забраната за реклама трябва да бъдат функция от легитимността или спецификата на конкретния продукт.
В този случай имаме продукт, който контролирано не е опасен. Райският газ е необходим в кулинарията и медицината и когато се използва по предназначение и от съответните специалисти, той не крие рискове. На работещите по занятие с диазотния оксид е необходима информация откъде и как могат да се сдобият с него. Рекламата обаче може да е целево ориентирана към тях, а не към масовите публики, още по-малко – към уязвимите групи, като подрастващите.
Забрана на производството в атрактивни версии
За да е по-атрактивен не само при употребата, но и при презентирането, в някои случаи диазотният оксид допълнително се обогатява с вкус на ягоди, малини, карамел и други. Ако бъдат изключени подобни вариации, това също би допринесло за ограничаване на разпространението му сред употребяващите го за забавление.
Какъв е чуждестранният опит?
Райският газ е забранен в Нидерландия, Франция, Ирландия, Литва, Дания...
В Дания е забранена продажбата на райския газ на деца под 18 години, но той не се предлага в магазини за алкохол и тютюневи изделия. Интересното е, че там се допуска продажба на частни потребители, но не повече от два флакона на ден.
В Литва, използващите диазотен оксид компании трябва да получат разрешение, преди да започнат дейността си.
Подобни дискусии в по-широк смисъл – например за други вещества – дали да бъдат забранени изцяло, или някои видове от тях да са легални, се водят през годините от различни специалисти. В тези разговори има много психология, която е извън законодателството. Истината е, че когато има търсене, ще има и пазар – бил той легитимен или нелегален.
Така отново стигаме до съзнанието, възпитанието и традицията. По-малко до закона и контрола.