Неродената сделка между Apple и Microsoft, която можеше да промени интернет
В САЩ тече мегаделото, което опитва да докаже, че Google е монополизирала пазара чрез строги лицензионни договори
Интернет и търсенето в мрежа можеше да изглеждат много различно днес. Ако Apple беше случила сделка с Microsoft, за каквато са водени разговори през 2018 г. Но гигантът от Купертино се е отказал от подобен стратегически ход, с който вероятно е можел да тушира господстващото положение на търсачката на Google.
Разсекретени съдебни протоколи дават рядък поглед към задкулисните маневри в индустрията, доминирана от Google. От тях става ясно, че от 2017 г. насам Apple е отхвърлила многобройни възможности да хвърли ръкавицата на най-голямата търсачка в света и да прекрои интернет пейзажа.
Най-голям шанс да стори това е имала с обсъжданото придобиване на търсачката Bing през 2018 г., както и с паралелно дискутираната възможност за „многомилиардна инвестиция“ в съвместно предприятие с Microsoft. Това показва препис на свидетелски показания на ръководителя за машинно самообучение на Apple и бивш директор на Google Джон Джанандреа.
Apple също така е можела да направи DuckDuckGo, известна с това, че е ориентирана към поверителността, по подразбиране за потребителите на режима за лично сърфиране в Safari.
Конфиденциалните досега записи бяха разкрити тази седмица от съдията, ръководещ започналото неотдавна антитръстовото дело на правителството на САЩ срещу Google. С него властите искат да докажат, че компанията е използвала лицензионни сделки и други договори, за да блокира конкурентите си в търсенето и да монополизира пазара.
Показанията илюстрират предизвикателствата, пред които са се изправили съперниците на Google в областта на търсенето, докато са се опитвали да изместят технологичния гигант от позицията му на доставчик на търсене по подразбиране на Apple в милиони iPhone и Mac компютри. Това е привилегия, за която Google плаща на Apple поне 10 млрд. долара годишно.
Свидетелските показания при закрити врата на главния изпълнителен директор на DuckDuckGo Габриел Уайнбърг и на високопоставен ръководител на Apple Джон Джанандреа дават представа за неуспешните сделки и задкулисните преговори, които са помогнали на Google да запази лидерската си позиция на водеща търсачка в света.
Но също така показва как Apple се е борила с възхода на Google и как някои в Apple са жадували за потенциалните възможности за опции.
Джанандреа свидетелства миналия месец, че Apple е започнала сериозно да обмисля сделка с Bing през 2018 г. Разговор между главния изпълнителен директор на гиганта от Купертино – Тим Кук – и главния изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела е поставил началото на поредица от по-нататъшни дискусии между двете компании.
Миналата седмица Надела свидетелства, че е прекарал всяка година от мандата си като главен изпълнителен директор в опити да убеди Apple да приеме Bing.
Служителите в Apple в крайна сметка са предложили на Кук четири варианта:
- да купи Bing;
- да инвестира в Bing и да придобие дял от собствеността на търсачката;
- да си сътрудничи с Microsoft за общ индекс за търсене, който да се използва и от двете компании;
- или да не предприема нищо и да продължи партньорството с Google.
По това време Apple работи активно с DuckDuckGo по предложение, което би могло да я превърне в търсачка по подразбиране в частния режим на браузъра Safari, като същевременно запази Google като търсачка по подразбиране в нормалния режим, който регистрира активността на потребителите.
„Нашето впечатление беше, че те бяха наистина сериозни по въпроса“, свидетелства Уайнбърг пред съда миналия месец. Той се позова на около 20 срещи и телефонни разговори, които DuckDuckGo е провела със служители на Apple, включително някои висши ръководители, от края на 2017 г. до края на 2019 г. по този въпрос. По думите му двете компании са обсъждали всичко – от макети на продукти до договорни формулировки; Apple дори е стигнала дотам, че е изпратила на DuckDuckGo проект на договор, в който са описани конкретни предложени дялове от приходите.
Ако ние бяхме по подразбиране в режима на частно сърфиране [в Safari], нашият пазарен дял, според тогавашните ни изчисления, щеше да се увеличи многократно“, казва Уайнбърг според стенограмата.
В крайна сметка обаче Apple се отказва и от двете потенциални сделки.
Уайнбърг обвинява договора на Apple с Google за провала на инициативата, като го нарича „слон в стаята“ по време на много от срещите на екипа му с Apple. Подобни преговори с други производители на браузъри или устройства, включително Mozilla, Opera и Samsung, също са се провалили заради договори с Google, твърди Уайнбърг, което е накарало DuckDuckGo да се откаже от усилията си да получи по-добро място в браузъра.
В показанията си Джанандреа признава, че едно от опасенията е, че отношенията между Apple и Google могат да бъдат подкопани от подобни планове. При обсъждането на презентация от 2018 г., подготвена за Кук и представена в съда, Джанандреа заяви, че слайдовете предполагат, че дори съвместно предприятие с Bing „вероятно ще ни постави в пряка конкуренция с Google“, което „вероятно“ ще доведе до пълното прекратяване на договора за търсене на Google с Apple.
Според Джанандреа компанията се е отказала от продължаването на сделката с Bing, главно защото тестовете на Apple са показали, че Bing отстъпва на Google по повечето показатели и че замяната на Bing по подразбиране няма да е в полза на клиентите на Apple. Подобен аргумент той изтъкна и за DuckDuckGo, като в имейл заяви, че продължаването на партньорството е „вероятно лоша идея“.
Все пак, според свидетелства Джанандреа, е имало хора в Apple, които са смятали, че работата с Bing по някакъв начин може да донесе ползи за производителя на iPhone. В едно електронно писмо от 2018 г., представено на закрито заседание, Адриан Перика, който ръководи стратегическите инвестиции и усилията на Apple за сливания, твърди, че сътрудничеството с Microsoft по отношение на технологията за търсене би помогнало
да създадем допълнителен лост за преговори“ и вероятно да заменят Google надолу по веригата.
В своите показания обаче Джанандреа описва предположението като „не е много осъществима идея“, неосъществима от бизнес гледна точка.
Днес Apple разполага с огромни ресурси, за да изгради истински съперник на Google, посочва в свидетелските си показания Джанандреа. Но, както пише в имейл от 2018 г., „това вероятно не е най-добрият начин да диференцираме продуктите си“ – убеждение, което той твърди, че поддържа и днес.