Започва изграждането на Интермодалния терминал във Видин
За да има по-мащабно производство на автомобили в България, трябва да има достатъчно добра екосистема
Любомир Станиславов е изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България”. С него разговаряхме за проекта за Интермодален терминал във Видин и как се развива автомобилната индустрия в България.
- Кога реално
започна изграждането на Интермодалния терминал във Видин?
- Той вече частично съществува. Това е някогашният фериботен терминал, който всъщност е обслужвал пътниците между България и Румъния, а нуждата от него е отпаднала във времето. В голяма степен съоръжението вече го има, а защо то не е било използвано толкова много години е друга тема. Първите инвестиции в него ще бъдат направени още сега, защото то все още не е годно да върши това, което ние искаме. Това не са огромни инвестиции, а ще бъдат онези инвестиции, които са необходими, за да може да започне работа максимално бързо.
Идеята е да има три етапа в развитието на това съоръжение. В първата фаза целта е с минимум средства, но максимално бързо, да стартираме работа на самото съоръжение. Искаме до края на 2017 г. да стартираме с три товарни влака седмично. Те ще се движат между Видин, Румъния, Унгария и от там към Западна Европа. Това всъщност е удължение на съществуваща линия, която функционира в момента. Когато се докаже, че работи безпроблемно и са решени много от проблемите, тогава ще дойде времето да говорим за по-голяма инвестиция. По наша груба оценка тя е между 30-50 млн. евро.
Ние не правим нищо революционно, засега просто ще възстановим един маршрут, който така или иначе е имало в миналото, но той не е бил използван през последните поне 10 години. Влаковете превозват товари на спедиторите, голяма част от тях са на автомобилната индустрия. Автомобилните компании произвеждат компонентите си тук, а после ги изнасят за Западна Европа. От тази възможност ще се възползват и всички останали индустрии, но не е тайна, че ние в момента го правим за автомобилната.
- Колко време ще продължи тестовият период на влаковете?
- Не мога да Ви кажа с точност, тъй като много зависи от това колко бързо ще се решат проблемите.
- Какво липсва на България за по-мащабно производство?
- За да има по-мащабно производство на автомобили в България, трябва да има достатъчно добра екосистема. Тук тя се развива сравнително бързо, но все още говорим за около 100-130 доставчика, което не е достатъчно добра екосистема особено сравнено с държави като Румъния, Унгария, Словакия, Чехия, Полша, а дори и Сърбия. При тях има над 300 компании и наистина има екосистема, която може да подпомогне всеки един производител. В Словакия например от следващата година ще се произвежда Lamborghini Urus, първият SUV на компанията. Той няма да се прави в Италия, а ще се прави в Словакия. За нас това е една мечта, която е по-скоро илюзия.
- Защо Видин?
- Във Видин има много проблеми, но от друга страна мястото е стратегическо, може да се ползват всички доставчици от България, Румъния, Сърбия и всички по течението на река Дунав, тоест говорим за екосистема от над 1000 доставчика. Разбира се, Видин не е единственото подобно място, такова може да бъде и Русе, а и не само. В момента стана това съчетание, че има компания, която желае да започне да оперира този интермодален терминал, което всъщност е важното в случая.
Този проекта „Аутопарк” не може да стане без интермодалния терминал, за щастие интермодалният терминал може да стане без индустриалната зона. Ние тръгваме от по-лесното и постижимото, а след това ще продължим нататък.
Първо работа започва терминалът и след като той оперира, ще се надяваме някои от компаниите, които са проявили първоначален интерес, да разгледат още по-сериозно тази възможност за инвестиции и да вземат решение за потенциални такива.
- Ще се произвеждат ли скоро автомобили в България, а не само частите им както е сега?
- Надявам се скоро да стане и това. Но за да се случи, трябва всички условия да се изпълнят. Тук е много важна подкрепата на държавата и насърчаващите мерки. Трябват ни достатъчно големи индустриални зони, нещо което ние нямаме. Не трябва да се страхуваме да говорим на темата стимули, защото тези всички компании ги получават в останалите източноевропейските държави. Друго, от което имаме нужда, са кадрите - млади и амбициозни хора, които искат да работят в автомобилната индустрия, да се развиват заедно с нея и да получават добри доходи. И ако това са условията да се случи нещо подобно, съответно България трябва да отговори.