Започва одит на съмнителна поръчка за охрана в БДЖ
БДЖ е избрало охраната да се изпълнява от дронове и камери, а не от хора
Служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров назначава одит на договора за охрана на БДЖ. Той припомня, че още в началото на мандата си е разпоредил да бъдат спрени всички договори на БДЖ, докато не приключат назначените проверки. Срокът на одита на договора за охрана е 15 дни, след което се очакват резултати и становища от проверката, се съобщава от съобщение на сайта на министерството.
Тодоров заяви, че едва след това ще предприеме мерки, а при необходимост ще сезира и съответните институции. По време на среща с председателя на Синдиката на железничарите в България към КНСБ Петър Бунев, председателя на Съюза на транспортните синдикати в България Екатерина Йорданова и председателя на Националния железничарски синдикат към КТ „Подкрепа“ Зоринчо Йорданов, те са информирали министъра, че договорът за охрана на БДЖ е сключен при грубо нарушаване на трудовото законодателство, тъй като са освободени над 200 служители на БДЖ, отговарящи за охраната. По думите им, това действие не е обсъдено с представители на синдикатите и е в разрез с колективните трудови договори и Кодекса на труда. Според тях договорът не е икономически изгоден за дружеството и води до по-големи разходи.
Каква всъщност е историята на поръчката?
Преди няколко дни от разследване на BTV стана ясно, че от БДЖ са възложили договор за охрана на фирма малко преди назначаването на служебното правителство. Подписаните на 11 май два нови договори с фирма от Пловдив за общо над 26 млн. лв. залагат на по-малко охранители, но на повече камери и дронове, излъчващи картина до диспечерски център. Идеята е мобилни екипи да пътуват при кражби.
В интервю за BTV синдикалиста от КНСБ Петър Бунев заявява, че поръчката е двойно по-скъпа от охраната досега, а пазенето от разстояние не е подходящо при денонощния поток от хора.
„Ние осигуряваме на тяхната фирма 135 човека заплатите. Гоним нашите хора, защото от 240 ще останат 90. И тук ще дадем повече пари, но не съм сигурен, че и качеството на охраната ще бъде добро“, разказва Бунев.
Председателят на СД на БДЖ Григори Григоров отговори на обвиненията, защитавайки новите технологични нововъведения, заявявайки, че камерите и дроновете са икономически по-ефективни от човешкия фактор, а на персонала от охраната се предлага да работят към фирмата изпълнител.