Защо бензинът в Европа поскъпва въпреки слабото търсене?
Цените на дребно достигат най-високите си стойности от години насам
Въпреки че заради локдауна в почти цяла Европа гражданите шофират по-малко, горивата поскъпват рязко. Причината е, че петролните рафинерии на континента са увеличили износа си, като в същото време произвеждат по-малко гориво, обяснява Bloomberg.
Така бензинът всъщност се търгува с най-голямата разлика спрямо цената на суровия петрол от 2017 г. насам и цените на дребно достигат върхови стойности от години насам на сезонна база в някои от най-големите икономики на континента – Германия, Франция и Италия. Справка в специализираната платформа Fuelo показва, че в България масовият бензин А95 и дизелът са най-скъпи от март 2020 г.
Поне една четвърт от блоковете за производство на бензин в петролните рафинерии в Северозападна Европа наскоро са били затворени за поддръжка или са претърпели непланирано прекъсване. Това допълнително намалява производството в момент, когато рафинериите така или иначе преработват по-малко суров нефт поради пандемията. Прибавяйки по-големия износ, по-специално за САЩ, цените предполагат, че пазарът е компенсирал повече от загубеното търсене.
Има огромно привличане на европейския бензин към други ключови региони“, посочва Марк Уилямс, анализатор на петрол в Wood Mackenzie Ltd., добавяйки, че възраждащото се търсене в САЩ стимулира европейския пазар.
Когато пролетните блокировки в Европа влязоха в сила миналата година, търсенето на бензин се сви с милиони барели и преработвателните маржове потънаха дълбоко в отрицателна територия. При сегашното затваряне това не се случи, макар че пътуването отново е ограничено – както в границите на държавите, така и между тях. Според данни, събрани от Bloomberg, пътното движение на континента е спаднало с около 30% в сравнение с нивата преди пандемията.
Европейският износ на бензин за САЩ се е увеличил с повече от 60% на месец през март и ще остане силен през април, показват данни на аналитичната компания Kpler. Доставките до Западна Африка също са стабилни, като средното ниво е почти половин милион барела на ден през първото тримесечие на тази година.
Бензинови автомобили
Германската рафинерия Miro, която обикновено доставя между една четвърт и една трета от бензина в страната, претърпя основен ремонт тази пролет. Заводът ѝ във Великобритания също е сред рафинериите, които намалиха предлагането през последните седмици.
Въпреки че тези фактори помагат на бензина, те не са достатъчни, за да се придвижат маржовете за други ключови транспортни горива обратно към сезонните норми. Тъй като въздушният трафик в Европа все още е с повече от 60% под нивото преди пандемията, рафинериите все още пренасочват производството на реактивни горива към дизел, увеличавайки доставките и намалявайки цените.