Защо електромобилите са толкова скъпи
Причината не се крие само в цената на литиево-йонните батерии
Какво забелязва човек, когато хвърли поглед върху пазара на серийните електрически автомобили? От Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Tesla Model S и Model X до Nissan Leaf и Chevy Bolt, цената за най-евтиния модел започва от 35 000 и достига 200 000 долара. Защо електрическите автомобили са толкова скъпи? Всъщност, отговорът на този въпрос не е толкова прост, колкото изглежда на пръв поглед. И причината не се крие само в цената на литиево-йонните батерии.
Големите инвестиции
Повече от 100 години безброй милиарди долари са изразходвани за изобретения и подобрения на традиционния двигател с вътрешно горене (ДВГ), скоростните кутии и другите компоненти, свързани с него. Поради това днес двигателите, които работят на изкопаеми горива, са толкова мощни и ефективни. Все пак хиляди от най-добрите световни умове са работели върху подобряването им в продължение от над един век. При електромобилите нещата стоят по доста различен начин. Тази технология е много млада и скъпоструваща. Основният двигател в нейното развитие е американската компания Tesla, а останалите бавно, макар и сигурно, крачат след нея. Но пък инвестират огромни средства в разработването й.
Малките обеми производство
В света има стотици заводи, които годишно произвеждат десетки милиони двигатели с вътрешно горене. Подобно масово производство сериозно намалява разходите за производство на нови компоненти за автомобили с ДВГ. Засега двигатели на ток и литиево-йонни батерии за електрическите автомобили се произвеждат в стотици пъти по-малък обем.
Верига за доставки
За тези 100 години масово производство на автомобили с ДВГ беше създадена добре работеща верига за доставки на суровини от минните обекти до преработващите предприятия, както и на компоненти до местата за монтаж. Всеки производител има установена връзка между заводите, където се извършва изливането и щамповането на панелите на каросерията, и фирмите, произвеждащи двигатели, шасита, скоростни кутии, гуми, масла и смазочни материали. Всичко работи като швейцарски часовник, намалявайки разходите за единица продукция. Част от тези вериги за доставки вършат работа и за електрическите автомобили. Проблемът със суровините обаче е голям. Някои минерали, необходими в производството на електрически превозни средства, или не се добиват в големи количества, или тяхното извличане се случва в проблемни страни като Конго, Танзания, Замбия и др. Цените на тези суровини периодично растат, въпросните страни изнудват автомобилните производителите, поради което се губят пари и се увеличават разходите за производство на този вид превозни средства.
Ремонтът и сервизното обслужване не носи голяма печалба
Както се знае, автомобилните производителите печелят от продажбата на резервни части и предоставянето на услуги за ремонт на колите. Например, двигателят с вътрешно горене се състои от над 500 части, а многоскоростните трансмисии и съединителни системи не са сред най-надеждните компоненти. В този случай ремонтът е доста печелившо занимание. Много автомобилни производители смятат, че колите на ток са "убиец" на допълнителните печалби, което е голям проблем. За разлика от двигателя с вътрешно горене, електромоторът има много по-голям ресурс, тъй като се състои от по-малък брой движещи се части. Скоростната кутия пък е заменена с едностепенен редуктор. Поради тази причина при съставянето на крайната цена на електрическите автомобили производителите калкулират загубите си от консумативи, резервни части и услуги. Хитро, нали?
Някои електромобили са скъпи, защото са премиум
Някои традиционни автомобили, т.е. тези с ДВГ, са скъпи, защото са направени за богатите. Същото се отнася и за електрическите коли. Цената на Tesla Model S P100DL (започва от 135 000 долара) е толкова висока, защото този автомобил е луксозен.
Кога ще падне цената
Експертите в бранша твърдят, че до 2024 г. цената на електрическите автомобили ще се изравни с тази на колите с ДВГ. След това дори ще започне да намалява. Те се позовават на прогнозата на американската инвестиционна банка Morgan Stanley. Разбира се, поради различни причини, не всички автомобилни производители ще могат да се присъединят към новия, толкова жадуван от еколозите, електрически свят. В момента 40% от стойността на електрическия автомобил се пада на литиево-йонната батерия. Тези батерии са 1,5-2,5 пъти по-скъпи от акумулаторите за традиционните автомобили. Цената на киловатчас обаче намалява всяка година, макар и не толкова бързо, колкото ни се иска. Сега тя е около $220 - $230 за кВтч. Електрическите автомобили ще могат да се сравнят по стойност с колите на ДВГ, когато цената на батериите за тях падне до 125-150 долара за кВтч. Шефът на отдела за електромобили на японската Nissan - Ник Томас, дори твърди, че до пет години цената на батериите ще падне под 100 долара за кВтч, докато по-строгите емисионни стандарти ще повлияят върху повишаване стойността на автомобилите с ДВГ, което в крайна сметка ще изравни цените.