Правителството иска да дублира „орган“, който и сега не работи
Томислав Дончев обяви днес, че ще бъде създадена структура за контрол между всички служби за пътна безопасност у нас
На пресконференция днес вицепремиерът Томислав Дончев обяви, че ще бъде създаден „нов орган“, обединяващ всички служби, отговорни за пътната безопасност у нас. От думите му стана ясно, че новата структура няма да е подчинена на нито едно министерство, но ще поеме функциите, свързани с пътната безопасност, които сега са разпределени между МВР, Министерството на транспорта, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Агенция „Пътна инфраструктура“, МОН и др.
Идеята, която вицепремиерът изтъкна, е тази структура да упражнява контрол и да бъдат създадени нови политики за повишаване на безопасността на пътищата в страната. В новия държавен орган нямало да се назначават нови хора, а ще се ползват експерти от ведомствата и неправителствените организации.
Дали поради незнание, или поради други причини, вицепремиерът пропусна да отбележи, че от 2003 г. в България действа подобна структура. Тя е под шапката на Министерството на вътрешните работи и се казва Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата (ДОККПБДП). Неин председател е министърът на вътрешните работи Валентин Радев, който трябва ежегодно да внася в Министерски съвет доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата в страната. Задачата на тази структура странно наподобява тази, която днес Дончев посочи – да координира действията между държавните органи по проблемите на пътната безопасност.
Според информация на Института за пътна безопасност обаче, доклад за състоянието на безопасността на пътищата у нас не е внасян в Министерски съвет през последните 10 години. Преди 2 месеца Радев е уведомил МС, че предлага „Доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата на Република България през периода 2011-2016 г. и 2017 г., и одобряване на мерки за подобряване на безопасността на движението по пътищата“. Това на практика са два доклада, с които министър Радев е решил да замаже несвършената от съответната структура работа в период от 6 години.
Интересното е, че приложеният документ не е за пътната безопасност, а за „Пътнотранспортни произшествия по пътищата през периода 2011-2016 г.“, което не кореспондира с това, което реално трябва да се свърши от държавния орган. Докладите трябва да съдържат освен информация за пътнотранспортните произшествия у нас и състоянието на пътищата и автомобилния парк, организация на обучението на водачите и т.н.
Очакваме да видим дали новата структура ще е също толкова „полезна“, колкото вече съществуващата.