БДЖ спечели делото за рециклираните спални вагони
Сключеният преди десет години договор ощети държавата с над 30 млн. лв., които едва ли ще си върне
БДЖ е спечелила делото срещу швейцарската компания „Арвекс“, която преди 8 години достави на българския жп превозвач рециклирани вагони, платени като за нови. Освен че бяха рециклирани, компанията достави по-малко от половината вагони, въпреки че получи 85% от дължимата сума по договор. А както изглежда, заради юридически трикове, българските железници надали ще получат някакво обезщетение и ще си останат с изхарчените над 30 млн. лв.
Новината за постигнатия в арбитража успех съобщи в интервю за Economic.bg изпълнителният
директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Владимир Владимиров.
Делото е спечелено пред Арбитражния съд при Българска търговско-промишлена палата (БТПП), но прокуратурата в Швейцария продължава разследването, на регистрираната там „Арвекс“. „БДЖ продължава да плаща адвокатски хонорари, за да търсим правата си, без да е ясно дали ще постигнем успех, защото фирмата се оказа офшорна“, заяви Владимиров.
Компанията е заличена от Търговския регистър в Швейцария по време на съдебния процес, за което Арбитражния съд при БТПП не е уведомен. От железниците разбират за заличаването на "Арвекс", което е осъществено чрез процедура за ускорена ликвидация по швейцарското право, след решението на съда в тяхна полза. От БДЖ подават сигнал до швейцарската прокуратура, която започва разследване за документално престъпление. Резултатите от него се очакват до края на февруари тази година.
"Българските железници са постигнали успех със спечелването на делото срещу "Арвекс", но компанията съществува в Швейцария просто като пощенска кутия, което няма да доведе до голям резултат", заявиха експерти пред Economic.bg.
Успехът по делото се случва четири години след решението на ръководството на БДЖ да заведе иск пред арбитражния съд срещу "Арвекс" за разваляне на цялата сделка. През 2012 г. анализ на юристите на БДЖ показа, че дружеството няма друг избор освен да си търси правата по сключения договор преди почти десетилетие за доставката на 30 спални вагона с изпълнител швейцарското дружество.
Експертизата на българската прокуратура по случая сочи, че вагоните са били купувани на цена, значително по-висока от реалната, а нанесените щети върху бюджета на БДЖ са за над 30 млн. лв. До решението за закупуването им се стига след трагичния инцидент със спални вагони край Червен бряг, като първоначалната идея е да се закупят по-модерни вагони.
Сделката е подписана от тогавашния шеф на железниците Христо Монов и от представителя на "Арвекс" за България Валентин Моллов, който в миналото е бил шеф на фалиралата Първа частна банка. Фирмата е регистрирана в град Цуг в Швейцария, който е офшорна зона. Зад нея стои швейцарският гражданин от турски произход Ангие Милченъ.
Случаят е определян от експерти в областта като добре забравен. След сключване на сделката БДЖ изплаща 85% от сумата по договора с "Арвекс", а в замяна получава 12 вагона. Швейцарската компания отказва да достави останалите 18 вагона, докато не й се платят и останалите 15% от сумата. През 2012 г. получените вагони бяха спрени от движение, защото мениджмънтът на БДЖ е взе решение, че няма нужда от тях.
Сред интересните факти, установени от одита на инспектората на транспортното министерство, е липсата на 18-те вагона в България, докато служители на българската железница са подписали протоколи, че те са получени.
Цялото интервю на изпълнителния директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Владимир
Владимиров четете в сряда.