„За дигиталния скок днес са трупани мускули години наред“
Технологиите съществуват отдавна, сега просто се наложи да влязат в употреба
Дигиталният скок на българското образование стана благодарение на мускулите, изграждани през последните няколко години.
Технологиите, които се ползваха ударно през последните няколко месеца за дистанционно обучение, всъщност съществуват отдавна.
Това каза Александър Ангелов от Центъра за творческо обучение по време на конференцията „Образование от А до #. Иновативното училище“, организирана от Economic.bg, Новините на NOVA, Dir.bg и Kmeta.bg. Според нея истинският и важен дебат в обществото е този за образованието.
За повечето училища промяната дойде по принуда, но ако се върне лентата назад, се вижда, че има и не малко, които са стартирали трансформацията преди години. „От 6 години се готвим за онлайн обучение и при нас има образователен специалист, който се грижи за квалификацията на учителите“, каза Деян Стаматов, директор на 119 средно училище в София.
Още преди обявяването на извънредното положение управляваното от него училище е водило изцяло домашната комуникация с родители и ученици чрез електронен дневник. „Независимо от подготовката ни, ако не беше тази ситуация, дигитализацията можеше и да не случи веднага“, коментира още Стаматов. Той каза още, че издателствата трябва да бъдат по-смели в електронните учебници.
Центърът за творческо обучение е официален партньор на Google за образованието в България и отдавна се занимава с това да помага на училищата да скочат в дигиталното настояще.
Повече за работата на екипа и как стимулират иновациите в учебните заведения с помощта на технологиите може да прочетете в интервюто ни с Александър Ангелов и Станислав Христов.
До края на годината се очаква поне 50 софийски училища да последват опита на Пловдив, където има 20 учебни заведения, сертифицирани от Google за ползване на облачни технологии в училище. Там е и единственото Google-референтно училище.
Проблемът на част от учителите да преминат към онлайн обучение е бил чисто психологически, според Асен Александров, директор на 51-о средно училище „Елисавета Багряна“. „Сега 90% от учителите признават, че за да влезеш в една виртуална стая не е сложно – трябва да направиш три-четири клика.
Нагласите се променят по два начина – чрез търпелива работа, другият е стресова ситуация. Преди 13 март 35% от учителите имаха уменията да се справят в тази ситуация. Решихме проблема с обмяна на опит и постепенно натрупване на тази увереност“, каза Александров.
Надеждата сега е извънредната ситуация все пак да ускори дигитализацията на самите процеси, включително на преподаване, но и административните. „България не е чак толкова изоставаща, прави се нещо, но искаме повече, особено ние от бизнеса“, коментира и Светлин Наков, основател на СофтУни.
Драгомир Манов от „Контракс“ подчерта, че бизнесът трябва да си сътрудничи с училищата. Според него новото поколение трябва да бъде наясно с дигитализацията, тъй като бъдещето на икономиката е свързана с информационните технологии.