25 фирми са получили авансово 188 млн. лв. за укрепване на свлачища
Засега само един обект е изпълнен – на пътя за Рилския манастир, който се срути няколко дни след укрепването на срутището
В края на 2019 г. „Автомагистрали“ е платила авансово 188 млн. лв. на 25 фирми, които е трябвало представят и изпълнят проекти по 84 свлачища, срутища и други видове укрепвания на пътни платна. Към днешна дата е изпълнен само един договор, а именно – укрепено е срутището до Рилския манастир за 6 млн. лв. Няколко дни, след като тогавашният премиер Бойко Борисов се похвали с укрепването, отново имаше срутване на пътя.
До края на 2021 г. работата по останалите 83 обекта трябва да бъде приключена, но служебният министър на регионалното развитие и благоустройство Виолета Комитова изрази съмнения, че това ще се случи. За нея е странно, че са преведени предварително пари за фирми преди те да получат разрешения за строеж и преди проектната документация да е одобрена.
МРРБ е поканило на среща всички фирми, които са получили авансови плащания, но нито един представител не се е явил.
„Ние бяхме изумени, че средства, които са публичен ресурс, за едно нощ се превръщат в търговска тайна.“
През септември 2019 г. с министерство постановление предишното правителство определя 430 млн. лв. от бюджета „за решаване на тези остри и наболели проблеми“. Те постъпват в бюджета на регионалното министерство, а след това и в Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
„От своя страна АПИ сключва рамков договор на стойност 474 млн. лв. без ДДС. По силата на този договор превежда 221 млн. лв. на „Автомагистрали“, а след това са избрани и фирмите изпълнители“, разказа служебният министър, като акцентира върху това, че договорите са търговска тайна, а страните са се споразумели да изготвят проекти за обектите, да наемат техника и да доставят материали за строежите им, но в договорите им няма задача за строителство.
Въпреки че фирмите са получили авансово плащане, до момента останалите обекти са във фаза на проектиране, минават през поправки на кадастралната карта, подготвят се идейни и технически проекти. Едва след това те могат да получат разрешение за строеж, но такова няма.
„Очаква се до 20 дни един обект да получи разрешение за строеж, а за останалите обекти това може да продължи от 1 до 5 години, тъй като изготвянето на проектната документация отнема време. Сроковете на договорите изтичат, а парите са в 22 фирми, а дейностите по договорите си остават в далечното бъдеще“, коментира Комитова.
Именно тези авансови плащания по договори бяха сред мотивите за уволнението на шефа на АПИ Георги Терзийски. Комитова не съобщи дали и директорът на „Автомагистрали“ Стоян Беличев ще последва стъпките на Терзийски, но коментира, че той в момента е в отпуск.
Събраните данни ще бъдат предадени за проверка към НАП и Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ).