Защо групата на Volkswagen е толкова важна за Германия?
Кризата около компанията удря самото сърце на германското инженерно съвършенство
Трудно е да си повече германец от Volkswagen. Базирана във Волфсбург в Северна Германия, компанията е основана през 1937 г. и създава емблематичните Beetle и VW Bus и помогна хората да се движат по света, пише DW.
Днес компанията е нещо повече от Volkswagen (VW). Volkswagen Group включва 10 марки като Audi, Bentley, Porsche и Skoda, наред с други. По продажби бе най-големият производител на автомобили в света от 2016 г. до 2019 г. Все още е най-големият производител на автомобили в Европа.
Има 114 производствени съоръжения и 684 000 служители по целия свят. Миналата година продаде 9,2 милиона автомобила и донесе 322 милиарда евро приходи, най-много досега.
Колко важна е автомобилната индустрия за Германия?
Volkswagen отдавна е известен като инженерен и производствен фар. Неговата мощ помогна за задвижването на "Wirtschaftswunder" или икономическото чудо на страната, което съживи Западна Германия след Втората световна война.
Производството на автомобили все още е важно за страната. През 2023 г. близо 780 000 души са били заети в германските фабрики, които произвеждат моторни превозни средства и части за тях, според Германската асоциация на автомобилната индустрия. От тях над 465 000 работници са наети от доставчици на части и оборудване.
Миналата година германската автомобилна индустрия е генерирала над 564 милиарда евро приходи, според платформата за данни Statista. През 2022 г. те са 506 милиарда евро.
Колко важна е VW за Германия?
От своя страна Volkswagen Group има около 300 000 служители в Германия, от които за 87-годишната марка VW работят около 120 000. Много местни икономики зависят от VW — това е най-големият индустриален работодател в страната. Забавянето в компанията ще има косвен ефект върху доставчиците, търговците и възможностите за избор на купувачите.
Доставчиците вече планират различно бъдеще. През февруари базираният в Хановер Continental, третият по големина доставчик на автомобили в света, обяви съкращаване на 7150 работни места по света до 2025 г. През юли ZF Friedrichshafen, друг доставчик на автомобили, заяви, че ще съкрати 14 000 работни места в Германия до 2028 г. В началото на ноември Schaeffler, друг важен немски доставчик, обяви съкращения на 4700 работни места в цяла Европа, 2800 само в Германия.
Какво предлага Volkswagen?
Във Volkswagen положението е тежко. Точно когато профсъюзът на металургите IG Metall поиска увеличение на заплатите със 7% през октомври, компанията обяви 64% спад в нетната печалба за третото тримесечие в сравнение със същото тримесечие преди година.
Бързо стана ясно, че ръководството иска да затвори поне три от своите 10 завода в Германия, да съкрати хиляди работни места и да намали заплатите с поне 10%.
Компанията и преди е уволнявала немски работници, но никога не е затваряла завод в родината си. Новината беше сигнал за събуждане за най-голямата икономика в ЕС, тъй като тя се бори на много фронтове.
Провинция Долна Саксония е дом на около една трета от германските служители на групата и нейният премиер е против затварянето на фабрики. На повечето места и за повечето компании това няма да има голямо значение, но Долна Саксония има 20% дял с право на глас в компанията и място в надзорния съвет.
Защо Volkswagen се бори?
Първият голям удар върху репутацията на Volkswagen беше софтуерният скандал Dieselgate, който излезе наяве през 2015 г. Това беше огромен срам, който доведе до глоби и плащания над 31 милиарда евро. Тогавашният изпълнителен директор все още е съден, след като беше обвинен в лъжесвидетелстване, манипулиране на пазара и измама.
Напоследък разходите за енергия, инфлацията и високите разходи за германските работници са виновни за лошата перспектива, според ръководството на компанията, и това вреди на шансовете й да инвестира в бъдещето.
VW не е сам с проблемите си. Германските конкуренти Mercedes и BMW също понижиха перспективите си за годината. Всички те са изправени пред по-високи разходи и променящи се вкусове на клиентите.
В същото време търсенето на автомобили на Volkswagen намалява в Европа и особено в Китай, нейният най-голям и доходоносен пазар. В продължение на десетилетия VW беше пазарен лидер в Китай. Компанията все още продава най-много бензинови превозни средства там, но през първите девет месеца на тази година нейните продажби в Китай са намалели с над 10%, тъй като клиентите са купували домашно произведени превозни средства. В Германия продажбите са намалели с умерените 1,6%.
Какво прави VW за конкуренцията от Китай?
Друг проблем е липсата на визия на VW да види как ще расте пазарът на електрически превозни средства (EV). Volkswagen не пренебрегна развитието на мобилността и похарчи много, опитвайки се да се превърне в играч на електромобили. Засега инвестициите не са успешни. Опитите за създаване на собствен вътрешен софтуер са белязани от проблеми и забавяния.
Там, където VW се бори, Китай е движещата сила и е в челните редици на преминаването към електрически превозни средства с конкуренти BYD, NIO и XPeng Motors. Половината от всички продажби на нови автомобили в страната са електромобили и страната отчаяно иска да произвежда и изнася повече от тях, което подчертава последния проблем на VW.
Европейският съюз налага 10% мито за електрическите автомобили, произведени в Китай. Но през октомври те влязоха нови тарифи до 45% за китайски електромобили поради огромните субсидии, предоставени от правителството в Пекин. Този ход вероятно ще задържи китайските превозни средства извън ЕС засега, но германски производители като VW се опасяват, че китайското отмъщение може да навреди на техните възможности и големи инвестиции в Азия.
За да остане релевантен, VW няма да трябва да изобретява колелото, но ще трябва да промени своя бизнес и предлагане на превозни средства у дома и в чужбина.