3 млрд. евро за тунела край Кресна
Браншови организации в строителството се обявиха против проекта
Около 3 млрд. евро ще струва тунелът под Кресненското дефиле. Това е шест пъти повече от предвидените за него средства, изчислиха строителни експерти.
Браншовите организации в строителния и пътния сектор се обявиха против проекта и настояха държавата да преразгледа решението си и да потърси по-евтин вариант за продължаване на магистрала „Струма”, съобщава Дарик.
По проект тунелът под Кресна се оценява на 1,1 млрд. лв, което означава, че строителството му ще „глътне” всички европейски средства, предвидени за пътно строителство до 2020 г. Според строителния бранш обаче реалната цена е много по-висока. Стойността на подобни съоръжения е между 100 и 200 млн. лева на километър. „Трябва минимум 40 000 единици трафик ежедневно да минава през този тунел, за да може да се оправдае една такава инвестиция”, каза инж. Тодор Тодоров от Сдружението на пътните инженери и консултанти.
Очакваният трафик по трасето обаче е около 20 000 автомобила на денонощие, а поддръжката на съоръжението се изчислява на 50 млн. лева на година. Решението за строежа на 15-километров тунел на „Струма” беше взето през 2008 г. заради опазването на природата и защитените територии в района. Проектът ще има две тръби с по две ленти и ще е едва второто съоръжение с такъв мащаб в Европа. Сроковете за строителството за около 10-11 години за едната тръба.
Затова от бранша настояват държавата да изпълни стария проект от 2001 г., който предвижда модернизация на участъка по сегашното трасе. Този вариант се изчислява на 500 млн. лева и може да бъде изпълнен от български компании.
От регионалното министерство обясниха, че ще коментират, когато браншът внесе обосновано и мотивирано становище. Проектът за тунел на „Струма” има предварително одобрение от Европейската комисия.