Alibaba набра 21,8 млрд. долара
Kитайската верига за онлайн търговия пласира акциите от първичното си публично предлагане (IPO) на цена от 68 долара за брой
Kитайската верига за онлайн търговия Alibaba Group Holding пласира акциите от първичното си публично предлагане (IPO) на цена от 68 долара за брой, което беше в горната част на предварително зададения ценови диапазон. Така китайският онлайн гигант набра 21,8 млрд. долара, съобщава Reuters.
Едно от най-големите публични предлагания дава пазарна капитализация на компанията от 167,6 млрд. щатски долара, задминавайки икони като Walt Disney и Boeing.
IPO-то също така нарежда компанията преди щатските конкуренти в онлайн търговията, като Amazon и eBay, и дава на компанията повече финансови възможности да разшири дейността си в САЩ и други пазари.
Набраните пари също така надхвърлят най-голямото технологично първично публично предлагане, направено от Facebook през 2012 г. Тогава социалната мрежа събра 16 млрд. долара.
След като акциите на компанията започнат да се търгуват, главният изпълнителен Джак Ма, който основава компанията в едностаен апартамент, ще разполага със състояние на хартия в размер на 14 млрд. долара. Предлагането също така ще направи доста от мениджърите, софтуерните инженери и други служители на компанията милионери.
Големият интерес на инвеститорите по света накара мениджмънтът на Alibaba и инвестиционните банки Credit Suisse, Deustche Bank, Goldman Sachs, JPMorgan Chase, Morgan Stanley и Citigroup, осъществяващи предлагането, да повишат в последния момент ценовия диапазон, в който ще бъдат продадени акциите на инвеститорите, от 60-66 долара на 66-68 долара.
Над 279 милиона активни потребители на Alibaba влизат в сайтовете поне веднъж месечно през смартфон или друго мобилно устройство, което прави компанията привлекателна за инвеститорите, тъй като използването на технологиите вече преминава от лаптопите и настолните компютри към преносимите устройства. Приходите на компанията за последното тримесечие скочиха с 46 процента на годишна основа до 2.54 милиарда долара, а печалбата се повиши с 60 процента до почти 1.2 милиарда, след като се премахнат еднократните приходи.