Българин разработва 3D звук за Microsoft
Tехнологията може да намери приложение при виртуална и добавена реалност
Българският инженер Иван Ташев работи по проект на Microsoft, наречен 3D Audio. Чрез него ще може да се пресъздаде чувството, че звукът от обектите или героите във виртуалния свят идва от мястото, където те се намират, пише изданието Technology Review, цитирано от агенция Фокус.
В момент, когато нова генерация от очила за виртуална реалност е на път към дебюта си на пазара, изследователите на Microsoft са изобретили нещо, което може да бъде перфектното допълнение, коментира Technology Review. Те са намерили начин обикновените слушалки да създават илюзия за звук, идващ от определени точки в пространството. В комбинация с устройство за виртуална реалност като Oculus Rift, новата система може да бъде използвана, за пресъздава не просто звук, а и посоката на неговото издаване.
За да се постигне усещането за триизмерен звук, се прави модел на главата на потребителя с помощта на 3D сензор на Kinеct. Моделът се използва за изчисляване на персонализиран филтър, който прави възможно слуховите рецептори да бъдат „излъгани“. След като веднъж бъде записан, филтърът може да се използва за различни видове устройства или софтуер, посочва българският инженер. По думите му технологията може да намери приложение при виртуална и добавена реалност.
За да може да функционира, системата се нуждае от данни за позицията на слушалките, когато потребителят движи главата си и тези данни се събират от сензори за движение и наблюдаваща камера. Ташев обяснява, че в момента работи по подобряването на записващата система, за да я направи достатъчно бърза и плавна, така че всеки, който има Kinect камера да може да извърши процедурата вкъщи.