Цигареният акциз нараснал с над 200% за 7 години
Видимото стопяване на разликата между максималната и минималната цена прави по-скъпите цигари относително по-привлекателни за пушачите
Средната ефективна акцизна ставка за цигарените изделия у нас се е повишила около 4.6 пъти за периода 2005-2012 г. Това сочи анализ на пазара на тютюневи изделия, направен от Industry Watch. В резултат, средните цени на цигарите за периода от края на 2004 г. до момента нараснаха 3.3 пъти.
Същевременно, в сравнение с 2008 г., държавата събира едва 7% повече приходи, при двукратно увеличение на акцизните ставки за периода - заради 45% спад в обема на обложените цигари в продажба.
Либерализирането на пазара премахна диференцираното данъчно третиране на местни и вносни цигари, като цените вече не се определят административно. Това премахна известното пазарно предимство на по-евтините местни марки, като на пазара се наблюдава вече значително присъствие на глобални брандове.
В резултат на повишаването на нивото на акцизите в България и специфичната структура на акцизното облагане, цените на цигарите се промениха по различен начин в зависимост от пазарния сегмент. Увеличаването на теглото на специфичния акциз в цената оказа неравномерно влияние върху пазарните цени в различните сегменти. Влиянието от повишените акцизи беше пропорционално много по-силно върху по-евтините цигари, а ефектът върху по-скъпите цигари беше като цяло по-слаб.
Вследствие на това средната разлика между цените на тютюневите изделия в ниския и високия сегмент се сви близо 2 пъти – от почти 4 лв през 2008 г. до около 2 лв през 2012 г. Видимото стопяване на разликата между максималната и минималната цена прави по-скъпите цигари относително по-привлекателни за пушачите.