Deutsche Bahn може да поеме управлението на БДЖ
В следващите дни компанията трябва да изпрати оферта за консултантски услуги
Българското правителство е започнало преговори с немската компания Deutsche Bahn International за поемане на мениджмънта в Холдинг „Български държавни железници”, пише в. Сега.
По думите на транспортния министър Данаил Папазов, до края на седмицата или в началото на следващата се очаква от компанията да изпратят писмо с намерения, както и да стане ясно каква ще е цената за консултантските услуги.
Според Папазов, Deutsche Bahn ще направи анализ на състоянието на компанията и ще предложи мерки за преструктуриране. След приключването на реформата ще се реши дали чуждите мениджъри ще останат за постоянно или ще работят успоредно с българското ръководство на БДЖ. Транспортният министър посочи, че компанията има опит в подобни проекти.
От германската компания са се срещнали във вторник и с премиера Пламен Орешарски. "Имаме нужда от практични решения, които да променят визията за развитие на дружеството, а не от консултантски проекти, които да стоят добре по лавиците", заяви тогава министър-председателят. "Каквото и правителство да дойде, проблемите с БДЖ ще стоят на дневен ред и колкото по-рано започне тяхното решаване, толкова по-добре и за дружеството, и за ползвателите на услугите му", допълва той.
Данаил Папазов подчертава, че досега всички правителства са се съобразявали с препоръките на международните консултанти, но желаната промяна в БДЖ не се е случила. Според него причината за това е, че в основната си част препоръките са свързани единствено с финансовото оздравяване на дружеството, а не с коренна промяна в управлението му.
Решението дали ще се използва външен мениджмънт едва ли ще вземе от настоящото правителство и зависи до голяма степен от политическата воля в рамките на следващото парламентарно мнозинство.
От транспортното министерство ще се опитат да използват чуждия мениджмънт като аргумент, с който да убедят кредиторите на националния железопътен превозвач да разсрочат задълженията му. Общите задължения на Холдинга са около 605 млн. лв. (от които 150 млн. просорчени) и за последната една година те са намалени с над 100 млн. лв. От няколко месеца преговорите с кредиторите по втория облигационен заем са подновени, след като между 2010 и 2012 г. не са правени никакви плащания по него. Просрочените задължения към облигационерите са за 76 млн. лв. и обявиха, че те могат пристъпят към предсрочно изискване на цялото задължение и изпълнение на залога по заема. Емисията е гарантирана с 25 дизелови мотриси Siemens Desiro и 5 хил. товарни вагони.
Първоначално българската страна предложи десетгодишно разсрочване на облигационните плащания, но кредиторите отхвърлиха плана и бе отправено ново запитване за шестгодишно разсрочване, но съчетано с 30% опрощаване на дълга.