Държавната помощ за БДЖ ясна в началото на септември
Първата фаза от рехабилитацията на линията Пловдив - Бургас е под риск, обяви служебният ресорен министър Николина Ангелкова
„На 4 и 5 септември в Брюксел ще имам среща с Генералния директор на дирекция „Конкурентоспособност” в Европейската комисия. Очаквам положителен отговор, който ще помогне много в преговорите с кредиторите на БДЖ”, обяви служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Николина Ангелкова по повод възможността железопътният превозвач да получи държавна подкрепа.
Тя допълни, че в средата на септември ще се състоят нови преговори с облигационерите на холдинга. Българската страна се надява на разсрочване на задълженията, тъй като в противен случай те ще бъдат изплатени много трудно, а компанията ще се лиши от възможност да инвестира и подобрява предлаганите услуги. Министър Ангелкова съобщи, че се обсъжда и възможността за поскъпване на билетите за влак, но няма гаранции, че това ще се случи.
Николина Ангелкова инспектира изпълнението на проекта „Рехабилитация на железопътни участъци от железопътната линия Пловдив - Бургас" - фаза 1, който се финансира по ОП „Транспорт” 2007 – 2013 г. и е на стойност над 343 млн. лв. с ДДС. От трите позиции окончателно завършена е само първата - Михайлово - Калояновец. Строително-монтажните работи по втората - Стара Загора - Зимница, са извършени на 98%, положен е железния път и от средата на месеца е възстановено движението. Предстои завършване на сигнализацията и до края на годината участъкът трябва да е въведен в експлоатация.
Министърът на транспорта констатира висок риск за третата позиция - от Церковски до Бургас, предава агенция Фокус. „Този участък е много рисков. Там установихме, че не се работи и сме поискали от изпълнителя актуализирана програма в тридневен срок и среща с ръководството на италианската компания, тъй като следва да се уверим, че те ще засилят смените на работа, ще разположат максимално голям брой хора и техника“, посочи тя. Срокът за изпълнение по позицията е бил удължен до 6 ноември тази година и ако не бъдат приключени дейностите в срок, ще се премине към задействане на механизъм за неустойки. Ако и след това не настъпи, промяна Ангелкова пое ангажимент договорът да бъде прекратен, за да има време проектът да бъде завършен до края на 2015 г.
До края на 2015г. трябва да бъдат усвоени още 1,5 млрд. лв. от цялата ОП „Транспорт” за изминалия програмен период.