Горчивият вкус на стопяваща се захар
Големите производители на хранителни стоки се опитват да намалят употребата на захар, което ще им донесе сериозно свиване на разходите
Големи конкуренти на пазара и борещи се за всеки клиент, но доста сплотени в опитите си за промяна към понижаване на разходите. Това са в момента водещите производители на хранителни стоки. Те се опитват под формата на социално отговорни кампании да намалят употребата на захар, което ще им донесе серизоно свиване на разходите .
Преди броени дни най-големият производител на безалкохолни напитки на планетата - американската компания Coca-Cola обяви, че вече ще използва подсладители на царевична основа при производството на напитки. Една от причините е, че тези подсладители са по-евтини от захарните. По този начин компанията прави опит да намали разходите си.
Двама от най-големите производители на захарни изделия Nestle и General Mills обявиха, че ще намалят захарта и солта в зърнените закуски на децата за продуктите, които са тяхно съвместно производство за пазарите извън Северна Америка. Двете компании имат съвместна дейност от 1990 г. насам, за да продават марката на Nestle за зърнени култури като Cheerios в повече от 140 страни извън САЩ и Канада. А тези пазари безспорно са важни, тъй като на тях се падат около половината от общите продажби в световен мащаб от житни продукти за около 25 млрд. долара
Голямата горчивина на захарта
Една от доскоршните основни суровини в сладкарската промишленост – захарта започна галопиращо да поскъпва през 2011 г. Тогава в рамките на по-малко от 9 месеца захарта по световните борси не спираше да поскъпва и в Лондон достигна стойности от 830 долара за тон. Малко по-късно последва драстичен спад, но големите производители на захрани изделия бяха покосени от този скок и започнаха да чертаят планове за минимизация на евентуална подобна случка.
А случката не закъсня. От началото на 2012 до средата на септември суровината отново беше сред най-поскъпващите стоки. У нас цената й на дренбо в средата на август достигна 2,40 за килограм. На световните борси пък котировките се колебаеха около 600 долара за тон. В края на третото тримесечие този ръст се укроти и дори суровината поевтиня до 540 долара за тон.
Всичките тези колебания обаче дадоха основание на сладкарската индустрия да предприеме мерки. А те са насочени към изклчюване на захарта от „рецептите“.
Решението на Nestle да намали добавянето на захар ще доведе до преформулиране на рецептите на 20 зърнени популярни марки за деца и юноши от 2015 г. Компанията ще се стреми към средно намаление от 24% захарта и 12% съдържание на натрий. Преобразуването ще засегне около 5,3 единици от зърнени продукти, продавани всяка година.
Компаниите обясняват плановете си за преструктуриране и със социалнта ангажираност за по-малко употреба на захар и сол, тъй като злоупотребата с тях води до наднормено тегло при децата и юношите.
Cereal Partners Worldwide, която е джойнт венчър на Nestle и General Mills, е вторият най-голям производител на зърнени закуски след Kellogg, но е водещ производител в Европа на зърнени култури на децата. Тя има продажби от 1.9 млрд. швейцарски франка през 2011 г.
Главният изпълнителен директор на компанията Джефри Харменинг каза, че планът се основава на усилия, започнати през 2003 г. да се подобри хранителния профил на зърнени култури.
Тези ходове идват, тъй като компаниите за производство на храни и напитки се стремят да изпреварят по-строги регулации в сектора, които се дължат на глобалната епидемия от затлъстяване. Световната здравна организация оценява, че през 2010 г. е имало над 42 милиона деца с наднормено тегло. Данните показват и че затлъстяването в Европа вече е отговорно за до 8% от разходите за здравеопазване и до 13% от смъртните случаи.
С високо съдържание на захар
Проучване на британското потребителско списание Which? през тази година е установило, че 32 от 50-те най-продаваните зърнени култури са с високо съдържание на захар и почти всички са насочени към децата.
Координаторът на Кампанията за безопасност на детските храни във Великобритания Малкълм Кларк е скептичен за социалния ефект от плановете на големи хранителни производители.
"Преформулиране е чудесно, но въпросът е как след това те ще говорят за техните продукти. Не може да се говори, че ще бъдат здравословни. Те просто ще бъдат малко по-малко нездравословни, отколкото са били преди", каза той.
Kraft Foods реагира на тенденцията, като спря реклама Kool-Aid и Oreos за деца. Компанията също планира да намали захарта и солта в някои продукти.