Искаме жп товарите от Азия за Европа да минат през България
За следващата 2014 г. предвиждаме да имаме готови отсечки от трасето Димитровград - Свиленград
Христо Алексиев, заместник генерален директор "Стратегия и администрация" на Национална компания "Железопътна инфраструктура"
- Г-н Алексиев, какво очаква да постигне НКЖИ през 2013 г. по проектите, финансирани с евросредства?
През 2013 г. освен пускането на Лот 1 на трасето Пловдив – Бургас ще въведем в експлоатация и Лот 3. В края на тази година или началото на следващата ще пуснем и Лот 2 на отсечката. За следващата 2014 г. предвиждаме да имаме готови отсечки и от трасето Димитровград - Свиленград.
- На какъв етап е изграждането на отсечките, финансирани с европейски пари?
По линията Пловдив - Бургас вече има изградени над 150 км. нов железен път, което е около 50% от изпълнението на проекта.
Така първият лот, от Михайлово до Калояновец ще бъде пуснат в експлоатация през март.
- Накъде ще бъдат насочени усилията на НКЖИ през следващия програмен период на ЕС 2014-2020 г.?
Ние не работим на парче и през следващия програмен период нашите усилия ще бъдат насочени към проекти, които следват логиката на настоящия. Т.е. ще се насочим към проекти, които да позволят завършването на трасето от Драгоман през София и Пловдив до турската граница, от една страна, и до Бургас от друга.
- Какво ще е състоянието на жп мрежата у нас в края на новия програмен период?
Амбицията ни е през 2020 г. България да има едно основно жп направление, което да отговаря на всички европейски изисквания. То трябва да е и с модерни телекомуникации. Целта ни е железопътната инфраструктура да придобие оперативна съвместимост и по този начин да привличаме товари.
Не случайно сме се насочили към направлението от турската граница, защото 2014 г. ще бъде пуснат железопътния тунел под Босфора. След като Турция изпълнява този проект тя очаква много сериозни транзитни товари от Азия към Европа.
Нашата идея е тези товари да минат през България, защото другата опция е те да минат през Гърция. Предимството ни е, че трасетата през нашата страна са по къси.
- Кои са приоритетните трасета, по които работите?
В момента започна работа и по трасето Септември - Пловдив, което също трябва да бъде приключено в края на 2014. г. Т.е. в края на 2014 или началото на 2015 ние ще имаме изцяло нови трасета от Септември до турската граница и от септември до Бургас с изключение на един участък - от Пловдив до Михайлово Той не се реконструира през този програмен период.
По направлението София - Видин също ще се работи. Няма да имаме финансов ресурс, за да го приключим цялото, но предвиждаме за периода 2014 - 2020 да изградим отсечката Видим - Мездра.