Кабинетът ще издържи по-дълго, отколкото ще бъде необходим
Вече никой не настоява, че министрите в кабинета "Орешарски" са експерти, смята политологът Антоний Гълъбов
- Г-н Гълъбов, нормално ли беше всичко, което се случи вчера в парламента, предвид политическата ситуация?
- Предвид политическата ситуация може би да. Но иначе имаме сериозни проблеми свързани с разбирането за демокрация и парламентаризъм. Вчерашният дебат много ясно открои дълбоки дефицити в качеството на българската демокрация, защото както поведението на опозицията, така и поведението на съставното мнозинство, доколкото изобщо е мнозинство, показа, че парламентарните принципи не са осмислени като инструмент за установяване на свобода и равенство в обществото.
Имаме ясна опозиция, но не е ясно кой управлява. Имаме едно правителство, предложено от една парламентарна група и следователно това е правителство на малцинство, зад което всъщност стоят само 84 народни представители. Това е само една трета от всички. Правителството има подкрепа от ДПС, което не е оформено във вид на коалиционно споразумение и следователно тази подкрепа е винаги под въпрос. Така че не е ясно кой управлява.
- Смятате ли, че действията на Волен Сидеров бяха подкрепа за кабинета "Орешарски"?
- Практически да, защото до голяма степен позициите на БСП и "Атака" са сходни. "Атака" казва това, което БСП си мисли и това се видя много ясно вчера. Всички атаки на тази политическа партия бяха единствено и само срещу ГЕРБ.
От друга страна, ако погледнем в досегашния живот на 42-рото Народно събрание, ще видим, че почти по всички теми има пълно съвпадение в позициите на БСП и "Атака", което не е така с ДПС. Така че ще имаме една много особена ситуация на едно триъгълно управление, в което разпределител ще бъде БСП. ДПС ще преговаря само с БСП, "Атака" ще преговаря само с БСП и по този начин този триъгълник винаги ще бъде отворен.
- Това ще отблъсне ли избирателите на "Атака", които са твърдо против ДПС?
- Избирателите на "Атака" винаги са искали техните представители да са радикални, да са винаги готови да провокират общественото внимание. Това, което предстои да се случи в този парламент, е да излезе от предизборната кампания. Добре е депутатите да разберат, че предизборната кампания приключи и обществените очаквания към този парламент е той да работи, а не да се превърне в римейк на предизборната кампания.
- Реално ли е да се говори за нова Тройна коалиция, тъй като нито едно решение и закон отсега нататък няма да могат да се вземат без съгласието на "Атака"?
- Аз не знам доколко тя ще е тройна. Защото по определени теми може би депутати от ГЕРБ ще подкрепят определени предложения на правителството, дори срещу депутати от ДПС и "Атака". Така че тази променлива геометрия на мнозинството е изключително голямо изпитание не само пред правителството, но и пред страната. Дневният ред, който предлага правителството "Орешарски" не съвпада с дневния ред на "Коалиция за България". Следователно ще има нужда в определени моменти депутати на ГЕРБ да подкрепят правителството, за да не бъде допуснато хлъзгане по наклонената плоскост на предизборния популизъм.
- Имаме кабинет на малцинство, без гласна подкрепа от друга партия. Колко време може да изкара кабинетът "Орешарски"?
- По-дълго, отколкото ще бъде необходим. Това, което видяхме вчера и последните дни показва, че партиите, които преодоляха предизборната кампания и попаднаха в парламента, ще се вкопчат във властта на всяка цена. Това не е политическата култура, в която да кажем, че четирите партии ще се съберат и ще преценят, че до изборите за европейски парламент трябва да постигна определени цели, след което отново ще направят една обща конференция и ще решат дали ще отидат на избори или не. Това не е стилистиката на тези политически партии и ще има вкопчване във властта. Най-вероятно правителството също ще пропусне момента или да подаде оставка, или да подготви следващите предсрочни избори.
- Хората припознават ли в новите министри експерти или ги смятат за политически назначения?
- Смятам, че вече никой не настоява, че това са експерти. Дори самите политици постепенно снеха от говоренето експертния характер на това правителство. Така както падна неговият профил на програмно правителство, при положение, че то няма програма. Първо се появиха персоналните очертания на този кабинет, а ние все още не знаем каква програма ще изпълнява той.
По същия начин отпадна претенцията, че това ще са експертно-политически фигури. Очевидно е, че там, където не става дума за ясна партийна кандидатура, става дума за фигура, която е лично избрана от Орешарски или представлява определени корпоративни интереси.
По-скоро имаме един сложен пъзел, който много трудно ще се превърне в екип. Ако го сравняваме със служебното правителство, което вчера приключи мандата си, трябва да кажем, че служебното правителство много по-бързо постигна екипност в работата си. Тук поне аз не виждам подобно нещо.
- Какъв сигнал е смяната на предложения за министър на инвестиционното планиране Калин Тихолов само часове, след като беше обявен?
- Това е липса на капацитет за оценка на политическия риск. Дори да приемем, че господин Орешарки не е бил в течение на този голям скандал от миналата година, че не е проследил както трябва имената, които се движат в периферията на този скандал, това означава, че и около него няма хора, които са били в състояние рано да реагират и да отменят изобщо възможността името му да бъде предложено. Това не е добра атестация за политическия капацитет за експертите около Орешарски.
- В социалните мрежи има много негативни коментари и срещу други министри от кабинета. Очаквате ли скоро да има министерски смени?
- Предполагам, че това правителство ще сменя кадри. То ще се опитва да балансира между корпоративни интереси, които са раздразнени от разместването на пластовете. Част от тези раздразнени корпоративни интереси, част от тези агресивни корпоративни интереси се опитаха да изземат пространства в гражданския протест и почти успяха. Използвайки гражданския протест и проблемите, пред които се изправиха стотици хиляди хора в България, за свои цели.
Именно заради това във втората половина на протестните действия имахме вече толкова отчетливо разграничаване между отделните позиции на лидерите на протеста, на лицата на протеста и т.н. Така че корпоративният натиск няма да отслабне. Самият факт, че правителството се вижда принудено да започне с енергетиката, говори за това, че там в момента се води много сериозна битка за преразпределение на територии. Ние сме в медийна война от година и половина. Така че всъщност правителството ще трябва бързо да сменя кадри, които по някакъв начин са попаднали в неподходящата част на бойното поле.
- Хората плашат с протести. Ако са масови, както през февруари, правителството би ли подало оставка, както направи ГЕРБ?
- Струва ми се, че не. По-скоро става въпрос за друг личностен тип. Опасявам се, че експертността и представата за това, че правителството е несменяемо или поне, че много трудно би било неговото сваляне, ще предаде допълнително фалшиво самочувствие както на Орешарски, така и на министрите му. Не очаквам да постигнат разумно съгласие за планиране на действията си. Да кажем в тази една година да планират определени действия, да постигнат съгласие в кой момент да се оттеглят. Няма да станем свидетели на това.
От друга страна твърдя, че оставката на ГЕРБ е бягство от отговорност и бягство от власт, което за съжаление превърна социалната криза в политическа и донесе допълнителни трудности в управлението на страната. Така че не очаквам подобен жест на бягство от власт. Най-вероятно краят на правителството Орешарски ще е като края на правителството Беров. През 1994 г. неговият кабинет падна по волята на мандатоносителя - ДПС. Тогава правителството Беров беше с мандат на ДПС, а беше подкрепяно от БСП. Сега е обратното - то е с мандат на БСП и подкрепяно от ДПС.
- Очаквате ли "Атака" и ГЕРБ наистина да са конструктивна опозиция?
- Те не се движат в една и съща писта. Съмнявам се дълбоко, че "Атака" има експертен капацитет да бъде сериозна опозиция. "Атака" и не търси подобен образ. Докато ГЕРБ тепърва може би ще преоцени в друга светлина някои от сегашните им министри. Смятам, че хора като Томислав Дончев биха стояли добре в ролята на една експертно говореща и компетентна опозиция. Така че не подценявам ГЕРБ от гледна точка на фигури, които са в състояние да водят смислен парламентарен дебат, стига да имат възможност. Стига да им бъде позволен подобен дебат.
Много лошо впечатление прави опитът за изкуствено изолиране на ГЕРБ. Това е лош пример за парламентарно поведение, тъй като най-голямата парламентарна група трябва поеме своята отговорност или за подкрепа на правителството, или срещу правителството. Изолирането на ГЕРБ в момента е лошо решение.
- Как би се подредил кабинетът, ако има нови избори?
- Парламентът би изглеждал по различен начин и това е напълно сигурно. Ако достигането до предсрочни избори е резултат на политически проект, тогава това би било добре. Ако стигнем до избори в резултат на пореден провал и катастрофа, това ще увеличи тежестта на национал-популизма и на социалния популизъм. Тогава най-вероятно ще имаме относително спадане на подкрепата за БСП, за сметка на по-радикални движения от "Атака". Това би означавало Националният фронт да попадне в парламента и като цяло да се изправим в една много сложна ситуация, в която не само да имаме национално представен национал-популизъм, но и който воюва помежду си.