Напрежението в Украйна удари и пивоварите
Покачване на данъците върху бирата също оказват натиск върху пазара
Продажбите на датския производител на пиво Carlsberg са понесли тежко спада в потреблението в Русия и Украйна, пише BBC.
От компанията съобщиха, че несигурната макросреда и слабото икономическо възстановяване са довели до спад на руския пазар между 6 и 7% за второто тримесечие. Още по-лоши са данните за Украйна, където поради конфликта в източната част на страна и последиците от него, потреблението на бира се е свило с 10%. Допуска се и спад в годишната печалба на цялата група, в следствие на тези резултати.
„Нашите екипи в Източна Европа вършат чудесна работа, за да преодолеят предизвикателствата на настоящите пазарни условия. За съжаление, очакваме пазарът в този регион да продължи да изпитва нарастващи трудности, което ще засегне доходността ни като цяло“, посочи главният изпълнителен директор Йорген Расмусен.
Марката Балтика, част от Carlsberg, има най-голям дял на руския пазар - 37,4%.
Освен политическото напрежение, силен ефект за продажбите в двете страни има и покачването на данъците върху пенливата течност, което за Украйна достигна 43%.
Друг от глобалните лидери - Heineken, също обяви спад на руския пазар, където компанията има 12% дял. Продажбите на пивовара са отстъпили с 4,2% за първото полугодие. Компанията успява да компенсира това с добри резултати в други страни от Централна и Източна Европа, регистрирайки общ ръст от 5% за региона.
Въпреки положителните ефекти от Световното първенство по футбол, нетната печалба на Heineken за първите шест месеца бележи спад с 1,3% до 631 млн. евро. Забавянето е следствие на реорганизация на бизнеса в Западна Европа и Нигерия, както и от преоценка на придобити активи.