Никое правителство не може да вдигне доходите със закон
Ако се създадат добри условия за нарастване на икономиката, доходите ще се повишат от самосебе си, смята икономистът Лъчезар Богданов от "Индърстри уоч"
- Множество анализатори предричат един класически ляв кабинет между БСП и АТАКА. По какъв начин програмите и мерките, които предлагат двете партии, биха повлияли на икономиката на страната?
- Наименованията, които слагаме на партиите заради изкушението си да следваме някакво традиционно политическо разделение ляво-дясно, просто не отговарят на реалността. Нека не забравяме, че правителството, доминирано от БСП, въведе плоския данък. То направи и много други реформи. Това, което е важно, е доколкото бъдещите управляващи ще извършат структурните реформи с идеята да постигнат дългосрочен позитивен ефект от управлението си. Ако това е така, те ще бъдат принудени да се съобразяват от една страна с обстоятелствата, т.е. да стоят здраво стъпили на земята, с необходимия реализъм, а от другата - ще трябва да потърсят най-съществените пречки пред растежа и просперитета да се опитат да ги адресират по разумен начин.
В този смисъл, това кои влизат в състава на едно правителство - като имена на партии, по никакъв начин не предопределя какви политики ще се водят. Като цяло съм оптимист, с уговорката, разбира се, че тези, които сформират правителството искат да управляват дългосрочно и имат желание да останат на политическата сцена и след управлението си.
- От левицата декларираха, че целта им е да увеличат минималната работна заплата до 450 лв. Реалистично ли е това, и по какъв начин би повлияло на икономиката на страната в дългосрочен план?
- Като начало е важно да се уточни, че цел е различно от мярка. Едно е да искаш нещо да се случи, съвсем друго е директно да го направиш, приемайки даден закон. Да не забравяме, че заплатите през периода на управление на ОДС (1997-2001 г.) се увеличиха многократно, включително и минималната работна заплата. Защо постигнахме това? Защото България излизаше от една ситуация на колабирала финансова система, и изобщо икономика, но след набор от добре обмислени и реализирани реформи постигнахме възможността за доста сериозно увеличаване на доходите.
Естествено, че това не може да бъде класифицирано като лява или популистка мярка. То бе възможно, защото икономиката и производителността на труда нараснаха бързо, чуждестранните инвестиции започнаха да навлизат в страната. По същия начин по време на т.нар. "тройна" коалиция имаше ситуации, в които доходите в частния сектор растяха с доста бързи темпове, не защото правителството е поискало и е написало декрет затова.
Ако се създадат добри условия за нарастване на икономиката, доходите така или иначе от самосебе си ще се повишат. Това в никакъв случай няма да е постигнато на базата на пряка заслуга на някое постановление за увеличаване на минималната работна заплата, а благодарение на растящата икономика. Ако обаче управляващите не създадат необходимите условия за развитие на икономиката, те много бързо ще загърбят обещанията си, защото те ще се окажат практически невъзможни.
- Възможно ли е запазването на балансиран бюджет и през тази година - без чувствително увеличаване на дефицита, на фона на политико-икономическата обстановка у нас?
- Напълно възможно е, да. По предварителни данни месец април 2013 г. е по-добър от същия месец предходната година. Разбира се, това са все още ранни индикации. Това, което служебния кабинет трябваше да направи, освен, разбира се, организирането на изборите, бе изпълнено. Правителството съхрани текущото изпълнение на бюджета, а оттам и стабилността. Оттук насетне всичко е въпрос на воля и предпазливост от следващите управляващи.
- Какво влияние на макро ниво би имало евентуално несформиране на кабинет в състава на новото 42-ро Народно събрание?
- При всички положение влиянието би било негативно. Не трябва да забравяме обаче, че ние не трябва да сме доволни просто от това да не се случват лоши неща. Това ни обрича на стагнация, нисък растеж и ниски доходи в дългосрочен план. Очакванията на българските граждани, а и потенциалът на икономиката ни е да има растеж. Затова обаче трябва да има реформи. Нужно е не просто някой да продължи да притиска изпълнителната власт, нужно е да се правят структурни реформи. Това изисква наличие както на парламент, така и, разбира се, на парламентарна подкрепа.