Предаваме старите гуми в магазин или сервиз
До 5 000 лв. глоба за горене и до 1000 лв. за изхвърлянето им в природата
Край на изхвърлянето на стари автомобилни гуми край контейнерите за смет, в дерета и корита на реки, край пътищата и в природата.
Собствениците на автомобили и шофьорите ще могат да предават вредния отпадък освен в магазините, също и в сервизите и пунктовете за смяна на гуми. Дори мобилен сервиз /пътна помощ/ да ни е сменил частта, той е задължен да приеме излезлия от употреба отпадък. Ако сами сме я сменили на пътя или пред блока, сервизите и магазините, където се продава такава стока, са длъжни да вземат гумата и да се погрижат за нейното рециклиране, регенериране или безопасно третиране. Това предвиждат промени в Наредбата за третиране на излезли от употреба гуми, която до дни ще бъде публикувана в "Държавен вестник" и веднага ще влезе в сила, съобщи Петя Димитрова, старши експерт от Дирекция "Отпадъци" в МОСВ, за Информационна агенция Икономика.
Лицата, които пускат на пазара гуми, търговците, сервизите и пунктовете за смяна на гуми са длъжни да осигурят възможност за приемане на излезлите от употреба гуми (ИУГ) от крайните потребители в местата на продажба или на смяната им. Гражданите не трябва да плащат нищо за предадения отпадък.
Производители и вносители, търговците и сервизите са задължени да сключат договор с организация по оползотворяване на старите гуми, която да събира отпадъка и да организира безопасното му оползотворяване. Договор може да се сключи и с лица, притежаващи разрешение за дейности с излезли от употреба гуми, примерно собственици на рециклиращи или регенериращи предприятия.
От 300 до 1000 лв. е глобата за изхвърляне на излезли от употреба гуми на нерегламентирани места. От 2 000 до 5 000 лв. е санкцията за изгарянето им в околната среда. Наказанията се удвояват, ако са извършени повторно.
Високите санкции, предвидени с последните промени на Закона за управление на отпадъците, трябва да спрат масовото горене на гуми край някои селища и квартали, заради остатъчния метал, който се съдържа в тях. Явлението взе застрашителни размери в района на Петрич и други общини в Западна България.
Въвеждат се нови цели за регенериране и рециклиране на стари гуми.
От 1 януари 2013 г. до 31 декември 2013 г. не по-малко от 10 на сто от количеството /в тонове/ гуми, пуснати на пазара на България, трябва да се оползотворяват чрез повторна употреба след регенериране и чрез рециклиране. За 2014 г. количествата са не по-малко от 20 на сто, за 2015 г. - 25 на сто, 2016 г. - 30 на сто, 2017 г. - 35 на сто, 2018 г. - 40 на сто, 2019 г. - 45 на сто, 2020 г. - 50 на сто. За всяка следваща година минимумът на оползотворяването трябва да е 50%.
През 2020 г. 65 на сто от излезлите от употреба гуми трябва да се регенерират и рециклират, пише в наредбата. Промяната в целите ще осигури възможност за развитие на производства, чиято основна суровина са материалите, получени при рециклирането на излезли от употреба гуми, обясни Петя Димитрова.
Създадените 5 организации за оползотворяване на излезли от употреба гуми са оползотворили миналата година 16 766,14 тона, а техните членове са пуснали на пазара 24 562,331 тона гуми.