Продажбите на коли в Европа паднаха до 20-годишно дъно
През май има годишен спад от 5.9% и са продадени едва 1.04 млн. нови коли
Продажбите на автомобили в Европа през май достигнаха 20-годишен минимум, пише Bloomberg. По данни на Европейска асоциация на автомобилните производители (ACEA) регистрациите на нови коли са намалели с 5.9% в ЕС до 1.04 млн. автомобила. Година по-рано новорегистрираните превозни средства са били общо 1.11 млн. броя, а като причина за слабия резултат се изтъква рецесията и високата безработица в страните-членки.
"Никой вече не купува коли и няма причина да бъдем оптимисти", коментира Джен Шатнер, анализатор в Macquarie Group във Франкфурт. Според него добрите резултати през април са се дължали на сезонни фактори. Тогава беше отчетен ръст от 1.7% в продажбите - първият за изминалите 19 месеца.
Продажбите на вторият най-голям производител на автомобили в Европа - френската Peugeot се свиват с 13%. С 10% пада резултатът на другата френска компания - Renault. При General Motors намалението е с 11% на годишна база, при Volkswagen - 2.8%, Ford - 0.5%.
На фона на задълбочаващата се рецесия в Еврозоната данните не изглеждат изненадващи. прогнозите на международните институции са, че икономиките на 17-те държави-членки на валутния съюз ще продължат да се свиват, а очакванията за Португалия, Италия, Гърция и Испания са да има спад от над 1.5%.
Данните за безработицата също не са обнадеждаващи. През април тя достигна рекордните 12.2%, а очакванията са това да не е пикът. Като цяло промишлеността в Еврозоната се свива, а износът всеки месец намалява. Прогнозите за автомобилната индустрия за 2013 г. като цялос а мрачни и не се очаква ръст за шеста поредна година.
На фона на трудната обстановка, Mercedes продължават да се справят добре. Компанията отчита 2.6% ръст. При двуместните модели Smart обаче има срив от 15%.
Лидерът в производството на луксозни автомобили - Bayerische Motoren Werke (BMW) отчита спад от 6.6% в продажбите в Европа. При Audi се наблюдава спад от 3.9%.