Разследват Facebook за злоупотреба с лични данни
Психологичен експеримент може би е нарушил законите във Великобритания
Регулаторите във Великобритания проверяват дали Facebook е злоупотребил с данни на близо 700 хил. свои потребители, пише Financial Times. Предполагаемото нарушение на закона за защита на личната информация е свързано с проведено мащабно психологическо изследване сред ползващите социалната мрежа.
Продължилото една седмица през 2012 г. проучване е било сред 689 хил. потребители или с обхват от 1 на всеки 2 500. Основен резултат от него е, че хората, които виждат по-малко позитивни публикации в платформата е по-вероятно да пишат повече негативни статуси.
Комисията по информацията в Обединеното кралство съобщи, че проверката е предизвикана от множество сигнали за използваните по времето на изследването данни. Институцията ще координира действията си с регулаторите в Ирландия, където е европейската централа на Facebook.
Говорител на Комисията заяви, че все още е рано да се каже кои точно законови текстове са били нарушени. Работата е насочена към установяване колко информация е използвана и дали потребителите са дали изричното си съгласие да станат част от проекта. Ако нарушенията бъдат доказани, то глобата може да достигне 500 хил. паунда, а Facebook да бъде принудена да промени политиката си в областта.
Стратегическият директор за Европа Ричард Алън бе категоричен, че проучването е изготвено с необходимата защита на личните данни и компанията с готовност ще отговори на всички възникнали въпроси.
Един от участниците в екипа - Адам Крамер се извини публично, заявявайки, че откритият минимален ефект не си е заслужавал целия последващ шум и евентуалните последствия. „Целта на изследването е да разберем как да предоставим по-добра услуга. Като автор на експеримента мога да кажа, че никога не сме искали да засегнем някого. Разбирам напълно хората, които имат определени притеснения относно работата на екипа”, добави той.
Експериментът е част от стратегията на компанията да структурира съдържанието в потока на публикациите. Основната причина за това е по-добра организация за потребителите и по-добри условия за рекламодателите. От Facebook уточняват, че никога не са имали намерение да влияят на емоциите на потребителите си, контролирайки съдържанието, до което имат достъп.
Подозренията идват в момент, когато европейските регулатори предприемат решителни мерки за защите на личното пространство в интернет. Напомняме, че съдът на Европейския съюз постанови, че физическите лица имат правото да изискват изтриване на определени резултати за тях в търсачките в мрежата. Наскоро Google започна да изпълнява подобни искания, а за един месец подадените заявки надхвърлиха 40 хил.