Става ли летенето все по-опасно
Статистика за авиокатастрофите в последните 68 години развява мита за „фаталната” 2014 г.
Свалянето на самолета на Malaysia Airlines в Украйна на 17 юли убива 298 пътници. Падането на полет на TransAsiaAirways в Тайван пък води до смъртта на 48 души, а катастрофата на Air Algerie взима 119 жертви. Зачестилите инциденти в авиотрафика все повече повдигат темата дали летенето става все по-опасно. Статистика обаче категорично опровергава мита, че 2014 г. е "година на авиокатастрофите".
Систематизираните данни от CNN показват, че има различни причини за авиокатастрофите, случили се от началото на 2014 г. „Но когато 704 пътници губят живота си в рамките на 138 дни, някои пасажери могат да се замислят за глобалната сигурност на авиотрафика”, признава CNN. Според щатската медия „пътниците могат да си зададат въпроса дали 2014 г. е сред най-смъртоносните години в историята на гражданската авиация. Експерти обаче твърдят, че няма нужда от притеснения”.
В доказателство за това CNN прилага графиките със статистиката за катастрофи. Тя нагледно показва, че пикът на броя инциденти в авиационния транспорт е през 1972 г. (статистиката е за 1946 – 2014 г.), когато са загинали 2 429 души. През повечето години обаче жертвите са под 1 000, а за 2014 г. - 716 души, заедно с последните няколко катастрофи, уплашили света.
Като цяло броя на жертвите за 2014 г. е доста под средното за периода на отчитане на подобни инциденти от страна на Мрежата за авиационна сигурност. Следва и да се подчертае, че падането на малайзийския Boeing над Украйна все пак не е поради технически проблем, а заради терористична атака.
Истината е, че 2013 г. е била с най-малко жертви от 1945 г. насам – 265 души. Тоест, „скокът” или „бумът” на авиокатастрофите се наблюдава само в сравнение с предходната година, която по принцип е рекордна по нисък брой на жертви за авиотрафика в периода 1946 - 2014 г.