В НКЖИ сме умерени оптимисти за приходите през 2014 г.
Заложената субсидия е 135 милиона лева и капиталов трансфер в размер на 115 милиона лева, казва Джоанна Димитрова, директор на дирекция "Финанси и управление на собствеността" в Национална компания "Железопътна инфраструктура" пред Economic.bg
- Г-жо Димитрова, имате ли информация каква част от Бюджет 2014 е предназначена за НКЖИ?
В бюджета за Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) е заложена субсидия в размер на 135 милиона лева и капиталов трансфер в размер на 115 милиона лева. Надяваме се, че това ще послужи за покриване на разходите по текущото поддържане и всеобщото административно обслужване на Компанията за бюджетната 2014 година. Няма информация, че ще бъде променена сумата и вътрешните ни и прогнозни разчети са направени на базата на тази цифра.
- Достатъчни ли са средствата за изпълнението на целите, които си е поставила компанията?
Железопътната инфраструктура има нужда от доста средства. Железният път е в задоволително състояние, но, за да стане то по-добро, има нужда от значителен ресурс от средства за поддържане. Една част се изразходват като разходи по отсечки по Оперативна програма "Транспорт". Със средствата, които бюджетът има възможност да ни отдели, ще направим максимално възможното текущото поддържане да бъде на много добро ниво, да гарантираме сигурност на пътниците и товарите и на железния път. Паралелно с това, 2014-а ще бъде отново година на продажба на неоперативни активи, които компанията все още притежава, и които не са необходими за текущата ни дейност. Максимално ще продаваме и останалите неоперативни активи, които не са реализирани до момента, за да се дофинансираме с тези приходи.
- Според икономисти, Бюджет 2014 предвижда повече разходи за държавните предприятия. Какви ще са по-големите размери на Вашите разходи?
Определено при нас има завишение, както в субсидията, така и в капиталовия трансфер, така че спокойно мога да кажа, че бюджетът е благосклонен към нас. Получаваме 5 милиона лева повече средства за субсидия и около 25 милиона лева повече за капиталов трансфер на тази планируема база.
- За това ли ще отидат най-много от предназначените средства?
Да, определено. При нас целево за всяка бюджетна година инвестиционното поддържане, инвестиционното планиране и бюджетиране касаят изцяло изграждане на нови трасета, плюс технологично изпълнение на определени участъци като текущо поддържане. Капиталовият трансфер отива изцяло като реинвестиция в съществуващите трасета, които не са предмет на Оперативна програма "Транспорт", а са с национално значение, за да могат да бъдат покривани със средства от държавен бюджет.
- Какви са ви очакванията за предстоящата 2014-а година и как оценявате изминалата 2013-а година?
Като цяло 2013 година ще се окаже добра година за инфраструктурата. Това, което сме си поставили като цели, върви по план и в момента нямаме колосални, големи пречки, които да са ни попречили, да имаме изоставане или нещо, което сме планирали, да не се случи. Все още има неотчетени три финансови месеца, но нашето виждане е, че тя ще бъде една сравнително добра година, имайки предвид рецесията в цяла Европа. Определено виждаме, че има раздвижване в ползването на различните видове възможности, които инфраструктурата предоставя. Надяваме се, че 2014 година ще бъде още по-добра за увеличаване на товарите - все пак беше отворен тунелът под Босфора. Надяваме се да има и по-голямо товародвижение и сме сравнително умерени оптимисти за 2014 година, от гледна точка на приходи от използване на инфраструктурата и предвид възможностите, които тя предоставя за развитие на бизнес по железопътния път.