А1 е двигател на дигиталната трансформация
Добрият финансов директор умее да предвижда възможностите, независимо от икономическите и пазарните предизвикателства
Младен Маркоски:
Младен Маркоски е член на Управителния съвет на А1 и старши директор „Финанси“ от 2016 г. Кариерата му включва финансови и ръководни роли в телекомуникационния сектор във Vip Operator в Македония (сега А1 Македония) и директор „Контролинг“ на клъстера „Хърватска и Македония“ в A1 Group. Завършил е Факултета по икономика в Университета „Св. Кирил и Методий“ в Скопие и притежава магистърска степен по бизнес администрация от Cotrugli Business School.
В бързата технологична промяна телекомите имат отговорността да са двигатели на дигиталната трансформация - да инвестират в най-новите технологии, да надградят дигиталните решения за многообразните и променящи се нужди на своите клиенти с цел постигане на ефективност, устойчивост и просперитет.
Предимството на A1 е в комбинацията от няколко неща: на първо място стратегическа визия, стабилния лидерски екип и дисциплината при изпълнението, подкрепено от талантливи и висококвалифицирани служители. Не по-малко важни са и многообразните технологични услуги и принадлежността към международна група с много силен бранд. Съчетаваме огромната клиентска база с иновативни услуги и модерна телекомуникационна и IT инфраструктура, благодарение на което продължаваме да печелим доверието на бизнеса и обществото.
Добрият финансов екип се познава по резултатите и начина, по който ги постига. Това важи не само за нас, а и за всички екипи в А1. В направление „Финанси“ приоритетите са да поддържаме високо ниво на финансова стабилност и ликвидност и да осигуряваме предвидимост и пълна прозрачност на бизнеса чрез своевременна и точна финансова отчетност. И най-важно от всичко е, че сме разпознати като много силна подкрепа за всички отдели в компанията.
Финансовите резултати на А1 говорят, че 2022 г. е най-успешната до момента с общ ръст на приходите на годишна база от 11.5%, ръст до 640.4 млн. евро. Станахме най-голямата ICT компания в страната и най-големият системен интегратор. Успешно прилагаме дългосрочната си стратегия за развитие.
Инфлацията продължава да оказва натиск върху почти всички пера на разходите и инвестициите. Като пример ще посоча енергията. През 2022 г. разходите ни за енергия се увеличиха нетно с над 40% на годишна база. Инфлационният натиск е факт и той продължава. В интерес на бъдещото развитие и инвестиции и ние започнахме с индексация на месечните такси на нашите клиенти по максимално щадящ за клиентите подход.
Инвестиционната активност ще продължи и през 2023 г. През последните две години вложихме над 410 млн. лв., от които над 260 млн. лв. са инвестициите само за мрежата на А1, включително за честотен ресурс и регулаторни такси, въпреки растящата инфлация и несигурната икономическа и политическа ситуация. Инвестирахме и в иновативно студио за четирите спортни канала MAX Sport за още по-интерактивни предавания.
Сливанията и придобиванията в сектора в период на несигурност не са цел сами по себе си, а една от възможностите за допълнителен ръст и развитие на бизнеса. И тук идеите са да не ги ограничаваме само до традиционните сделки, насочени към локални кабелни оператори. С придобиването на Стемо през 2022 г. показахме решителност допълнително да затвърдим позиционирането в ICT сегмента.
Главният директор „Финанси“ в период на глобален растеж, но и в трудни години трябва преди всичко да не се лимитира до финансите, а и да разбира бизнеса изцяло. Само по този начин ще може да бъде релевантен бизнес партньор. Разбира се, трябва да разполага с точните данни и анализи, за да предложи и въведе адекватни мерки за по-добра ефективност, както и да предвижда възможностите, независимо от икономическите и пазарните предизвикателства. Една от основните задачи е да осигури стабилност и позитивна среда за екипа.
Новите проекти на А1 за все по-дигитален свят са все по-иновативни и носят много ползи за нашите частни и бизнес клиенти – от телекомуникационни и дигитални услуги и все по-надеждни, по-сигурни и с по-високи скорости с плановете с 5G ULTRA, през богато ТВ съдържание и платежни услуги, до системна интеграция, ICT и IoT решенията за бизнеса.
Плановете за развитие са предимно за органичен растеж. Но оставаме с интерес и за нови възможности за придобивания, навлизане в нови сектори и разширяване на настоящите дейности. Допълнително, като част от А1 Group, поемаме водеща роля по все повече международни проекти в сферата на IТ, мрежата и услугите, финансовите дейности и създаваме възможности за развитие както за настоящите, така и за нови служители.
Човешкият капитал като движеща сила в бизнеса е в основата на всичко, което правим. Постигането на амбициозни цели, иновации и доволни клиенти са немислими без мотивиран и талантлив екип. Грижим се за нашите служители. Инвестирахме в цялостен ремонт на нашите офиси и значително подобрихме работните условия. Само през 2022 г. увеличихме с 20% бюджета за възнаграждения и отличаване на постиженията, инвестирахме допълнително в програми за лоялност и признания.
Максимата, която обобщава моя възглед за парите: Винаги съм повтарял, че за мен парите не са цел, а само средство за постигане на целите.
Повод да се усмихна в професионален план са успехите на компанията, удовлетворението на клиентите и развитието на екипа. В личен план нещо, което най-много ме зарежда с положителна енергия, са усмивките на лицата на моето семейство, когато се прибeра вкъщи след работния ден.
Фирмен профил
А1 е водещ доставчик на дигитални услуги и телекомуникационни решения в България. Компанията предоставя мобилни и фиксирани услуги, високоскоростен интернет, интерактивна, цифрова, сателитна и мобилна телевизия, четири собствени спортни канала с марката MAX Sport, платежни услуги, ICT, cloud и IoT бизнес решения. През 2022 г. A1 България отчита приходи от 640,4 млн. евро, а сравнимата EBITDA e 254,4 млн. евро. Компанията е част от A1 Group, която предоставя високотехнологични и комуникационни услуги на повече от 27 млн. клиенти в седем държави в Централна и Източна Европа: Австрия, България, Беларус, Хърватия, Словения, Северна Македония и Сърбия. Групата разполага със стабилен акционер в лицето на América Móvil – един от най-големите телекомуникационни доставчици в света.