AI може да „убие“ човешкия фактор във веригите на доставки
Текат процеси, при които може да отпадне необходимостта от шофьори на камиони
Изкуственият интелект (AI) вероятно ще разтърси транспортната индустрия из основи. Ще трансформира начина, по който се управляват веригите на доставки и намали броя на работните места за хората, казват анализатори и хора от бранша.
AI може да е в състояние напълно (или почти) да премахне всички човешки допирни точки във веригата на доставки, включително задачи на „бек офиса“, казват от Morgan Stanley.
Товарният транспорт е на прага на смяна на поколенията, водена от разрушителни технологии, включително автономатизация, блокчейн и дронове. AI е най-новата от тези потенциално трансформиращи технологии, които се появяват – и може би най-мощната досега“, добавят анализаторите.
Mogran Stanley очаква няколкостотин автономни камиона да започнат работа в САЩ през 2024 г., намалявайки цената на миля с 25 до 30% и в крайна сметка напълно да елиминират необходимостта от шофьори.
Веригите на доставки често са дълги и сложни за изпълнение. Една компания може да се снабдява от производители в различни части на света, като компонентите се доставят до централен завод за сглобяване, преди стоките да бъдат разпространени до клиенти в световен мащаб.
Производството и транспортирането на стоки веднъж беше сериозно нарушено вследствие на пандемията от COVID-19 и войната на Русия в Украйна. Това доведе до недостиг на компоненти, като компютърни чипове, и пренасочване на пратките. Тази сложна ситуация означава, че компаниите често не са наясно какво се случва с техните продукти от единия до другия край.
Това е мястото, където AI се намесват. Като предвиждат какво може да се обърка с транспортната мрежа преди това да се случи. Системите за изкуствен интелект биха могли дори напълно да избегнат сценария на прекъсване на доставките“, добавят анализаторите от Morgan Stanley.
Това е тема, която залегна и в изследванията на анализаторите от инвестиционната фирма Jefferies.
Недостигът на шофьори на камиони, полярните вихри, спиращи междущатската търговия, и недостигът на бебешка храна по рафтовете на магазините за хранителни стоки ще останат далечен спомен с внедряването на генеративен AI в камионите и логистиката“, пишат анализаторите на Jefferies, начело със Стефани Мур.
Изкуственият интелект ще обхване голяма част от корабния гигант Maersk. Това каза неговият технологичен и информационен директор Навнит Капур.
Изкуственият интелект и машинното обучение съществуват от много дълго време. През годините се разви от интересни изследователски проекти до „по-истински“ такива в рамките на компаниите. Сега се появява и генеративния AI и имаме истинска въртяща се възможност за превръщане на изкуствения интелект в мейнстрийм“, каза Капур пред CNBC.
Maersk използва AI от няколко години и сега „преследва агресивно“ начини да го интегрира в своите бизнес процеси и функции в по-голям мащаб, добавя Капур. Един от начините, по който вече се използва, е да помогне на клиентите да планират по-добре.
Използваме AI, за да изградим това, което наричаме предсказуем модел на пристигане на товари, за да подобрим планираната надеждност за нашите клиенти. Надеждността е много важна, особено след пандемията, така че да могат да планират своята верига за доставки, своите запаси по-добре и да покрият своите разходи надолу“, коментира Капур.
Maersk също така иска да използва AI, за да предостави решения на проблемите, когато транспортните маршрути са претоварени, както и да дава съвети за това дали стоките трябва да се превозват или съхраняват.
Maersk инвестира в стартиращи фирми с изкуствен интелект чрез своето рисково звено Maersk Growth, включително Einride, производител на самоуправляващи се електрически камиони. Инвестира също и в Pactum, компания, която автоматизира преговорите за продажба, както и в 7bridges, AI платформа, която помага на компаниите да видят къде са техните акции и да предвидят закъснения.
Гледаме на тях (бел. ред – стартиращите компании за данни) като на фактор за нашата трансформация и ускорител, но също така сме бдителни. Стартиращите компании за данни могат да бъдат посредник между нас и клиентите“, каза Капур.
Помощници
„Асистентите за знания“ могат да помогнат с друг проблем – свръхпоръчките или недостатъчното такива, според Игор Рикало, президент и главен оперативен директор на софтуерната компания o9 Solutions, която помага на фирмите да централизират и анализират данни. Това често е резултат от липсата на комуникация между вътрешните екипи, като търговските отдели правят поръчки отделно от тези, които работят в управлението на веригата за доставки, каза той.
Това е неоптимален резултат, тъй като екипите, които се занимават с продажби може да инвестират в популяризиране на артикулите, върху които веригата за доставки е ограничена, така че губите пари“, каза Рикало пред CNBC.
Виждаме свят, в който, надяваме се, всеки от нас ще има това, което наричаме „асистенти за знания“, които се захранват от тези AI, от тези големи езикови модели, добави той, като такива асистенти могат да дадат представа защо даден доставчик е доставил по-малко от поръчаното например.
Отговорът на тези въпроси обикновено изисква принос от екипи по продажби, маркетинг, верига за доставки и обществени поръчки, но генеративният AI може да е в състояние да изследва големи набори от данни, за да даде отговори.
Това може също да означава, че са необходими по-малко хора в екипите за интегрирано бизнес планиране, които наблюдават дългосрочните цели, прогнозите за приходите и прогнозират търсенето на определени продукти.
Функция за планиране от 1000 души днес вероятно може да се трансформира до 100 души или по-малко“, каза Рикало.