Алексиев готви промени в тол таксите за превозвачите
Транспортният сектор е доволен, че диалогът с държавата е възстановен
Българските превозвачи да плащат по-ниски тол такси, а чуждестранните – по-високи. Това е амбицията на служебния транспортен министър Христо Алексиев, която отговаря на исканията на превозвачите, с които се срещна днес. Бившият регионален министър Гроздан Караджов, в чийто ресор е тол системата, отказа да разглежда този вариант на диверсифицирано плащане, тъй като е дискриминационен и може да се приеме за неправомерна държавна помощ.
Алексиев каза, че ще разглежда и вариант, при които част от второкласната пътна мрежа да стане отново безплатна за българските транспортни фирми.
Не искаме да губим прихода за бюджета, но с една методика, която е премерена и се прилага в Европа, може да доведем до малко по-високо таксуване на транзитния трафик и по-облекчено таксуване за родните превозвачи“, заяви Алексиев.
Служебният министър определи тол системата като „недобре структурирана и неадекватна“. С промените, които ще бъдат факт до 2 седмици, Алексиев смята, че ще може да бъде редуцирана инфлацията в страната. Факторите за увеличението ѝ били „някои особености на държавата, но и неправилните публични политики, които се прилагат“, обясни Алексиев.
Не гоним първоизточника на проблемите, а после се опитваме да се справяме с последиците с компенсаторни мерки“, коментира служебният министър.
Той заяви, че на фона на икономическата криза в страната и сериозния ръст на цените на горивата, увеличението на тол тарифите не е било най-правилното решение, взето в подходящ момент. Според Алексиев транспортът е бил „неглижиран“, което е довело до високи разходи, които пък пряко се отразяват на цените на всяка една суровина, стока и услуга.
„Задължително е да започнем стъпка по стъпка да решаваме проблемите и да стопираме инфлацията на транспортните разходи, дори тяхното понижение“, обясни Алексиев.
Припомняме, че от 1 юли в сила влезе първото увеличение на тол таксите, което бе договорени след множество срещи между бившия регионален министър Гроздан Караджов и превозвачите. За първи път тежкият трафик започна да плаща и за второкласната пътна мрежа. Решението предвиждаше от 1 януари 2023 г. да бъде въведено и следващото увеличение на тарифите, така че балансът в приходите да бъде възстановен. Караджов многократно заявяваше, че лекият трафик плаща повече за сметка на тежкия, който пък значително повече уврежда пътищата. Министърът заявяваше, че няма как да бъдат приети отстъпките, искани от превозвачите.
Цените на горивата
Алексиев обеща да се търси решение за ескалиращите цени на горивата, както и да обърне внимание на нерегламентирани практики на структурите на министерството. Ще се търси начин и за по-бързо преминаване през граничните пунктове.
Логистиката в района на Балканите е много скъпа заради дългия престой на камионите и тировете. Цените стигат до 250 – 300 евро на ден, а всичко това се отразява на крайния потребител“, заяви Алексиев.
Той не направи оценка на „наследството“, оставено му от бившия транспортен министър Николай Събев. За сметка на това обаче превозвачите не спестиха критиките си към собственика на куриерската фирма "Еконт", който, по думите им, през последните месеци ги е неглижирал. Те посочиха, че „Автомобилна администрация“ е репресирала фирмите, участвали в протестите от миналите месеци, като дори вече има издадени наказателни постановления за отнемане на лицензите им.
Успяхме да устискаме, за да не бъде българският транспорт заложник на егото на един човек“, заяви Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
Той каза, че браншът ще даде предложенията си към министъра по отношение на размера на тол таксите. Арабаджиев заговори за отстъпки под формата на изминати километри.
Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи посочи, че най-големият проблем в момента за превозвачите са високите цени на метана. Всички големи общински превозвачи в София, Варна, Перник, Благоевград и други градове извършват превози с автобуси на метаново гориво.
От 3.60 лв., метанът вече е 5.40 лв., а на места достига и 6.10 лв. за килограм“, посочи Милтенова.
Тя изрази разочарование от последните решение на кабинета „Петков“, свързано с отпускането на 20 млн. лв. за междуселищните направления в страната. Според нея средствата са разпределени неправилно сред фирмите, „без данни за изминати километри, без данни за загубите на превозвачите“. По думите ѝ община Русе, откъдето е Николай Събев, получава 542 хил. лв. субсидия, а Бургас – 124 хил. лв.
Вярвам, че кабинетът ще поправи това постановление. Това е важно, за да стигнат тези средства максимално бързо до колегите. Има голям риск от преустановяване на превози“, посочи Милтенова.
Припомняме, че превозвачите протестираха с искане на оставката на бившия транспортен министър Николай Събев няколко пъти. Той обаче смяташе, че фирмите се опитват да шантажират правителството.