Амбициозни цели с малко пари: Какво планира Министерството на туризма?
От утвърждаване на България като целогодишна кампания, през развитието на Бранд „България“, та до развитието на различните видове туризъм
28 254 500 лв. – с точно толкова пари ще разполага Министерството на туризма (МТ) според проектобюджета на финансовия министър Асен Василев, който беше приет на първо четене от Народното събрание преди седмица. Сумата е с малко над милион повече в сравнение с бюджета, с който разполагаше ведомството през 2022 г.
От министерството, управлявано от Зарица Динкова, си поставят сериозни цели. От утвърждаване на България като целогодишна дестинация през разработването на Бранд „България“ до развитието на различните видове туризъм, сред които и приключенския.
Работи се по няколко стратегии, които да променят качествено промотирането на Дестинация "България". Това ще стане с помощта на ефективна и интелигентна маркетингова кампания, която да помогне за утвърждаването на България като популярна и предпочитана дестинация за чуждестранните и български туристи през цялата година“, казват от министерството.
В съответствие с Националния план за развитие България до 2030 г., българският туристически продукт ще се рекламира чрез кампании, които ще се фокусират върху уникалните качества и балансираното развитие на туристическите райони. Ще се стимулира развитието на специализирани видове туризъм – културен във всичките му форми, винено-кулинарен, здравен (балнео, СПА, уелнес, медицински), приключенски, алтернативен, градски (конгресен и събитиен), които могат да привлекат туристи от по-висок сегмент и да дадат различна добавена стойност на туристическите продукти – казват още от ведомството.
Ще стигнат ли парите?
Бързият отговор на този въпрос, на база мненията на участниците в Комисията по туризъм в Народното събрание е – не, няма да стигнат. Според тях всичко под 100 млн. лв. прави България невидима на туристическата карта.
Припомняме, че още в първия си мандат като служебен министър на туризма Илин Димитров направи предложение бюджетът на ведомството за 2023 г. да бъде в размер на 100 млн. лв. С мотива, че единствено така страната ни може да бъде конкурентна. Според експерти в областта обаче не милионите, а добрите идеи и тяхната реализация за ключът към успеха.
Извън идеите и разсъжденията, реалността е съвсем различна. Министерството ще разполага с няма и 30 млн. лв. за тази година и ще залага на кампании в социалните мрежи, за да постигне целите си.
Какви още цели си е поставило министерството?
- Сериозно внимание ще бъде обърнато на качеството на предоставените туристически услуги и прозрачната икономическа среда, с помощта на функциониращата и развиваща се Единна система за туристическа информация (EСТИ);
- Работи се и по утвърждаването на България на международната туристическа сцена. След успешното реалициране на 68-та среща на Регионалната Комисия Европа на Световната организация по туризъм към ООН, страната ни ще бъде домакин и на 109 –та среща на Борд на директорите на Европейската туристическа комисия;
- Предвижда се активно участие на туристическите организации и неправителствения сектор в процеса на формулиране на политиките, както и консултации с бранша при изготвяне на законодателството, регулиращо отрасъла.