АПИ пусна движението при пътен възел „Кресна“ на „Струма“ (снимки)
Институциите отново уверяват, че 200-метровият участък не предопределя трасето за магистралата през Кресненското дефиле
Движението в доизградения пътен възел „Кресна“ от автомагистрала „Струма“ вече е пуснато, съобщи Агенция „Пътна инфраструктура“.АПИ отново уверява, че изградената досега инфраструктура не предопределя избора на трасе за най-проблемния участък от магистралата – този през Кресненското дефиле.
Досега в експлоатация бе част от въпросния пътен възел, попадащ в обхвата на лота между Кресна и Сандански. С доизграждането на 200 м и отварянето му за движение в активния летен сезон се повишава безопасността в натоварения участък и включването на трафика от двулентовия съществуващ първокласен път E79 в автомагистралното трасе на лота, който е в експлоатация от декември 2018 г., допълват от АПИ.
Така вече движението в посока „Кулата“ ще се осъществява от първокласен път E79 по кръговото кръстовище след гр. Кресна, като на втори изход ще се поема по новопостроената пътна връзка и движението ще се влива в участъка Сандански – Кулата. Движението в посока София се запазва по съществуващата връзка.
Изграждането на възела започна през май тази година с протести на еколози и жители на Кресна. Те се обявиха против започналото строителство, тъй като според тях така се предопределя варианта на трасе.
Припомняме, че строителството стартира, след като бившият регионален министър Иван Шишков и подопечната му АПИ подписаха тихомълком договорите за участъка през Кресненското дефиле. Той е разделен на два подлота – 3.2.1. с дължина от 13.2 км и 3.2.2. с дължина от 10.4 км. Вторият лот включва и обходния път на гр. Кресна.
За първия лот АПИ избира изпълнител в края на 2019 г. Това е ДЗЗД „АПП ЛОТ 3.2.1“, с участници „Грома Холд“, „Европейски пътища“, „Водно строителство – Благоевград“, „Пътпроект“ и „Вахостав-СК“. Стойността на контракта е почти 600 млн. лв. с ДДС.
За втория лот в края на 2020 г. за изпълнител е избран ДЗЗД „АМ Струма – 3.2.2.“, с участници „ГБС – Инфраструктурно строителство“, „ЕПОС – Емпреза Португеза де Обрас Субтеранеас“ и „Главболгарстрой Интернешънъл“. Стойността на договора е малко над 570 млн. лв. с ДДС.
В прессъобщението на Агенцията изрично се посочва, че „пътният възел ще се използва при реализацията на всички алтернативи, разгледани в процедурата по ОВОС от 2017 г“. Екологичната оценка изтичаше през април тази година и за да бъде спасена, Шишков одобри ПУП за малкия пътен възел при Кресна.
Това ще даде фактическа възможност за финализиране на извършващата се в момента процедура по сравнение и оценка на всички потенциални алтернативи за трасе, в пълно съответствие с изискванията и препоръките на Европейската комисия.“
Допълва се, че независимо по какво трасе ще се изгради лот 3.2 на АМ „Струма" през района на дефилето и каква алтернатива ще бъде предпочетена, доизграждането на пътния възел е необходимо за безопасната и безконфликтна връзка между първокласния път Е-79 и участъка Кресна – Сандански.
Припомняме, че настоящият министър Андрей Цеков заяви, че ще започне нова, допълнителна оценка за въздействието върху околната среда за втори вариант на трасе, което да минава по източния склон на дефилето. Относно подписаните вече контракти, министърът коментира, че те са под условие, като „единият не е влязъл в сила, а другият може да се прекрати, ако не се одобри трасето от Европейската комисия“.