Изненадващо АПИ започна да търси нови фирми за зимно почистване на пътища
Пътната агенция е пуснала обществени поръчки на стойност над 81.8 млн. лв. без ДДС
Въпреки първоначалното уверение, че зимната поддръжка на пътищата ще се извършва от фирмите, с които вече има сключени договори, Агенция „Пътна инфраструктура“ неочаквано пусна седем бързи обществени поръчки за избор на нови изпълнители. Те са стартирани в условията на спешност по член 74, ал. 4 от ЗОП, тъй като ведомството е притиснато от влошаващата се метеорологична обстановка и падналия сняг по места.
Обществените поръчки са публикувани именно в деня, в който трябваше да стане ясно по какъв начин пътните фирми, които протестираха пред регионалното министерство и блокираха центъра на София, ще получат парите си за зимното поддържане, както и какво ще се случи с претенцията на бранша за неизплатените 900 млн. лв. за извършени дейности.
Екипът на Economic.bg по-рано днес поиска информация от Браншова камара „Пътища“, както и от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за това дали официално има постигнато споразумение между тях. Към 14:00 ч. от Камарата коментираха, че се водят работни срещи и ще излязат с официална позиция до края на работния ден. Към 17:00 ч. от пресцентъра на ресорното ведомство заявиха, че нямат информация, подадена от ръководството.
Прогнозната стойност на 7-те обществени поръчки (по една за всеки от 6-те региона в страната, както и една за магистралите) е за над 81.8 млн. лв. (81 846 480 лв.) без ДДС. Срокът за подаване на офертите е до 27 октомври, а предложенията ще бъдат отворени на 29 октомври. Не е задължително кандидатстващите фирми да са вписани в регистъра на строителната камара. Те обаче трябва да са извършвали зимно почистване през последните 5 години, както и да разполагат с техника. Срокът на всеки от договорите по поръчките е до 30 април 2022 г., т.е. АПИ търси фирми само за тази зима.
В мотивите за пускане на новите обществени поръчки АПИ посочва, че текущите договори на пътните фирми многократно са надхвърлили прогнозната си стойност. Нещо повече – договорите следва да бъдат прекратени. Браншова камара „Пътища“ поддържаше тезата, че договорите не трябва да бъдат прекратявани и че ще съди държавата заради неизплатените пари. АПИ е подала сигнал до главния прокурор Иван Гешев заради надскочените договори с фирмите.
Припомняме, че МРРБ и браншова камара „Пътища“ си дадоха срок от 2 дни, за да решат въпроса, но от провелата се среща стана ясно, че са постигнали консенсус. Дори министър Виолета Комитова коментира, че фирмите ще получат заложените 100 млн. лв., които депутатите гласуваха при актуализацията на бюджета. Това трябваше да стане чрез подписване на допълнителни споразумения между АПИ и пътните фирми по договорите им за текущ ремонт и поддържане.