АПИ започва да сключва договори по пътните мегатъргове на кабинета „Донев“
Бившият министър Андрей Цеков от кабинета „Денков“ на два пъти прекрати процедурите, но КЗК и ВАС отхвърлят мотивите
Агенция „Пътна инфраструктура“ ще сключи договори за пътно поддържане по търговете, стартирани преди една година от служебния кабинет „Донев“ на стойност над 3.6 млрд. лв. Въпреки че те бяха прекратени на два пъти с различни мотиви от старото ръководство, назначено от бившия регионален министър Андрей Цеков, в последните месеци Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС) са излезли с решения по част от тях. Компетентните органи са отхвърлили мотивите за стопирането им.
От прессъобщение на регионалното министерство става ясно, че въпреки цялата драма, след решенията на КЗК и ВАС, съвсем наскоро е била възстановена работата на конкурсните комисии в АПИ. Инж. Стоян Николов, който е член на УС, информира, че предстои сключване на договори с избраните изпълнители за областите, за които няма жалби. Предстои такъв да бъде подписан за Софийска област.
Не можем да си позволим губене на повече време, всички виждаме как състоянието на пътищата от ден на ден се влошава заради липсата на текущо поддържане през последните години“, казва служебният регионален министър Виолета Коритарова, цитирана от пресцентъра.
Победителите в част от Югозападен район
Област София, за която в прессъобщението на МРРБ се споменава, че скоро ще се сключи договор, е част от търга за Югозападен район с обща прогнозна стойност над 561.1 млн. лв. без ДДС. Той е разделен на обособени позиции:
- ОПУ Благоевград - 132 766 687.50 лв. без ДДС;
- ОПУ Кюстендил - 102 618 325 лв. без ДДС;
- ОПУ Перник - 67 723 925лв. без ДДС;
- ОПУ София - 258 088 937.50 лв. без ДДС.
Проверка в ЦАИС показва, че има решение за определяне на изпълнители от 22 април тази година за три от четирите позиции – Кюстендил, Перник и София с обща стойност от над 428.4 млрд. лв. без ДДС .
От решението става ясно, че област Кюстендил ще се поддържа от „Нивел Строй“, област Перник – от ДЗЗД „Пътища Перник 2023“ с партньори в обединението „ДЛВ“ и „Регионални пътни мрежи“, а област София – от ДЗЗД „ПП София 2023“ с партньори в обединението „Инфра Експерт“, „Обонато Билд“ и „Нивел Строй“.
Проверка сочи, че подобни решения за изпълнители няма по другите търгове. Въпреки това КЗК е излязла с решения в полза на фирмите и по процедурата за поддръжка на магистралите.
Заплетена ситуация
Казусът с пътното поддържане и поръчките, стартирани през февруари 2023 г. от служебния кабинет на президента Румен Радев, е доста заплетен. Важно е обаче да се знае, че търговете са 4-годишни и включват дейности по основни ремонти. Старото ръководство на АПИ се опита в периода между 2 и 7 юни 2023 г. (малко преди встъпването на редовния кабинет „Денков“) да класира кандидатите, като тогава комисиите дори издадоха решения. Това се случи по абсолютно неконкурентен начин, тъй като Комисиите отваряха най-често ценовите оферти на един кандидат и елиминираха останалите още на етап технически проекти.
С идването на редовния кабинет обаче Андрей Цеков смени ръководството на АПИ и нареди одит на мегапоръчките. Проверката показа, че в търговете са налице ограничителни критерии и изисквания, чрез които се създават предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства.
Така мегатърговете на служебната власт бяха прекратени за първи път през юли 2023 г., с едно изключение. Не бе прекратен единствено поръчката за поддръжката на област Велико Търново, където победител бе „Пътни строежи – Велико Търново“, която е свързана със строителния бос Велико Желев.
Първото прекратяване доведе до множество жалби от фирмите. Антимонополният орган уважи част от тях и върна преписката на АПИ за продължаване на процедурите. Бившето ръководство не оспори това решение пред ВАС.
Въпреки това бившият министър Цеков и АПИ през октомври 2023 г. решиха да действат по друг начин. Тогава спряха процедурите за втори път, но вече с мотив, че в техническите им спецификации има пропуски. Така последва ново обжалване в КЗК.
Именно сега идва развръзката по това обжалване. В началото на годината КЗК излиза с решение, че прекратяването е незаконосъобразно и отхвърля мотивите на АПИ за спирането. Такива решения има за част от търговете. Впоследствие са потвърдени и с решения на ВАС.
По жалбите за районите Югоизточен и Северозападен КЗК приема мотивите на АПИ. Въпреки това, на 11 декември Пътната агенция реши да отмени собственото си последно решение за прекратяване от октомври и да сключи договори с фирмите за Северен Централен и Североизточен район. Контрактите са на стойност 1 млрд. лв. През март тази година пък стана ясно, че въпреки тези сключени договори, АПИ е възлагала поддръжката по изтекли договори.