Apple иска китайски батерии за електромобилите си
Тя води разговори с две китайки компании, но им постави сериозно условие
Apple е започнала разговори с китайските компании CATL и BYD за доставката на батерии за планирания си електромобил, предава Reuters, позовавайки се на собствени източници. Според тях дискусиите подлежат на промяна и не е ясно дали ще бъде постигнато споразумение. Компанията от Купертино е поставила условие на двете китайски корпорации – да изградят производствени мощности и на територията на САЩ.
Към момента CATL е доставчик на големи автомобилни производители, включително и на Tesla. Тя обаче засега не е склонна да построи американска фабрика поради политическото напрежение между Вашингтон и Пекин и опасенията от увеличение на разходите.
Apple, която все още не е направила публично съобщение за електромобилните си планове, отказа да коментира. CATL, най-големият производител на автомобилни батерии в света, и BYD, четвъртият по големина, също отказаха коментар.
Акциите на BYD удължиха печалбите от новината до 5.4% в Хонконг в края на следобедната търговия и затвориха с 6.5% ръст в Шенжен. CATL обърна по-ранните загуби, за да завърши с 0.5% по-високо.
Apple подкрепя използването на литиево-железни фосфатни батерии, които са по-евтини за производство, тъй като използват желязо вместо по-скъпите никел и кобалт, твърдят източниците на Reuters.
По данни на агенцията Apple работи по технология за самоуправление и се кани да представи пътническия си модел през 2024 г. По-рано източници, запознати с въпроса, коментираха, че планираният електромобил на Apple може да включва собствена пробивна технология на батерията. Не беше ясно дали дискусиите с CATL и BYD включват собствена технология или дизайн на Apple.
Дискусиите идват в момент, когато правителството на САЩ се стреми да привлече повече производство на електромобили. Предложеният от американския президент Джо Байдън инфраструктурен план за 1.7 трлн. долара включва бюджет от 174 млрд. долара за стимулиране на вътрешния пазар на електрически автомобили с данъчни кредити и безвъзмездни средства за производителите на батерии, наред с други стимули.
Много производители на батерии увеличават производството, за да отговорят на нарастващото търсене в световен мащаб, тъй като производителите на автомобили ускоряват електрическата си трансформация, за да се съобразят с по-строгите правила за емисии, насочени към справяне с глобалното затопляне.
Очаква се китайските производители на батерии да растат с по-бързи темпове от своите чуждестранни връстници, благодарение на по-нататъшното разширяване на най-големия електромобилен пазар в света, посочва SNE Research в юнски доклад. Миналата седмица Reuters съобщи още, че CATL планира голям нов завод за автомобилни акумулатори в Шанхай, което ще затвърди лидерството ѝ като доставчик номер 1 в света. Фабриката ще бъде близо до производствените операции на Tesla в Китай.