Apple се оказва един от най-големите клиенти на Amazon
Производителят на iPhone плаща $30 млн. месечно за Amazon Web Services
~ 3 мин.
Apple и Amazon се конкурират за клиенти и внимание, но същевременно имат и особено близки бизнес отношения: производителят на iPhone харчи почти 30 млн. долара месечно за облака на електронния гигант, казват хора, запознати с споразумението. Разходите на Apple за достъп до облак отразяват решимостта на компанията да доставя онлайн услуги като iCloud бързо и надеждно, дори ако трябва да зависи от съперник за това, пише CNBC.
Най-добрият продукт на гиганта от Купертино – iPhone, се приближава към момента на пазарно насищане и затова компанията започна да се насочва към онлайн услугите. Неотдавна Apple каза, че спира да разкрива данни за продажбите на смартфони и други хардуерни продукти, но започна да информира за маржа на печалбата от бизнеса си с услуги.
А в него влизат iOS App Store, AppleCare, Apple Pay и iCloud. На последното си събитие преди няколко седмици компанията представи и няколко абонаментни услуги – за видео, за списания, за игри, както и картата iCard.
Ежемесечно хората ползват над 1 млрд. устройства на Apple и това кара компанията да има високи изисквания към компютърните изчисления и съхранението. Гигантът инвестира сериозно и в изграждането на собствена инфраструктура: през януари 2018 г. обяви план да инвестира 1 млрд. долара в центрове за данни в САЩ през идните пет години. През декември същата година уточни, че ще похарчи 4.5 млрд. долара от тях в рамките на настоящата 2019 г.
Apple зависи и от по-малките доставчици на облачна инфраструктура от трети страни, но разчита и на големите, включително Amazon и Alphabet. В миналото Microsoft също е предоставила облачни инструменти на Apple.
В миналото компанията потвърди, че използва Amazon Web Sеrvices (AWS) за iCloud съхранение, но не е разкривала дали други нейни услуги също оперират на този облак или на други.
Нарастващ AWS отпечатък
В отворена позиция за работа през февруари Apple каза, че търси някой, който да бъде „водач и архитект на нарастващия ни AWS отпечатък“. Всъщност, тези разходи са на път да се разширяват, пише CNBC.
В края на март разходите на Apple за това перо са над 30 млн. долара средно на месец (за първото тримесечие на 2019 г.). Това е ръст от над 10% на годишна база, според двама души, запознати с подробностите.
Ако използването на AWS от Apple остане на тези нива до края на 2019 г., годишните разходи ще надхвърлят 360 млн. долара. За сравнение през миналата 2018 г. компанията е похарчила 350 млн. долара, казват източниците.
Очакванията са, че трендът ще се запази за известно време напред. Apple подписа споразумение, с което поема ангажимент за изразходване на минимум 1.5 млрд. долара за AWS в продължение на пет години, посочват още запознати с въпроса. Общо оперативните разходи на компанията през изминалата фискална години възлизат на 30.94 млрд. долара.
Междувременно AWS е основна част от бизнеса на Amazon. През 2018 г. облачните услуги донесоха 25.66 млрд. долара на компанията, или 11% от общите годишни приходи. Въпреки че Apple е един от най-значимите клиенти на AWS, плащанията ѝ са малка част от общите приходи на Amazon.
При сегашните темпове обаче AWS ще набере повече приходи от Apple, отколкото от други играчи, като Adobe, Capital One, Intuit, Lyft и Pinterest, става ясно от публични заявки и доклад в The Information.
За сравнение, Lyft се е съгласила да плати за AWS минимум 300 млн. долара до края на 2021 г., докато Pinterest е поела ангажимент да разходва поне 750 млн. долара за период от 6 години, до 2023 г. Това означава средно 100 млн. долара годишно от Lyft и 125 млн. долара годишно от Pinterest. Snap пък се е ангажирала да изхарчи 1.1 млрд. долара за облака на Amazon до края на 2022 г. и поне 150 млн. долара до края на 2019 г. Amazon очевидно си е осигурила нарастващи плащания от клиентите, използващи услугите ѝ.
Apple е отказала коментар. Amazon не е отговорила на искането за такъв от медията.